Tien päällä tänään
KARJALAINEN ALPO
21.11.2014 23:32
Ajelin tänä aamuna tietä 22 Ouluun päin lähellä Muhosta.
Näin kaukana henkilöauto joka oli vastaantulossa minun ajosuuntaani nähden.
En ole varma oli jo pysähtynyt tien laitaan vai pysähtymässä.
Mutta ko auton takan tuli tyhjä turverekka, jolle tuli ongelma miten väistää ko henkilöauton törmäämättä minuun.
Tie oli jäinen ja liukas.
Väistin mahdollisimman paljon oikealle.
Rekan kaveri teki mahtavan väistöliikkeen. Emme törmänneet toisimme.
No henkilöautosta meni sileeksi koko vasen kylki.
Ei henkilövahinkoja.
Mikä oli opetus; Älä pysähdy yllättäen tien laitaan ottamatta huomioon takana tulevaa liikennettä.
Käyttäjän lisäys viestiin 21.11.2014 klo 23:35:37
Tuolla toisessa virkkeessä piti lukea;
En ole varma oliko jo pysähtynyt..
VÄLIAHDE JUSSI
22.11.2014 01:06
Ajaa ne siellä jotkut kuin, päätömät kanat,KARJALUODOLLE kiitos sen tien
hyvästä hoidosta.
HJELM ARTO
23.11.2014 09:57
Minkälaiset oli tunnelmat , kauan sitten itse töpeksin mutta sain korjattua tilanteen. Ei mennyt montaa minuuttia kun täytyi pysähtyä levähdyspaikalle vapisemaan.
Hyvää asiassa oli virheen käsittely rouvan kanssa, huomasin eläväni hienon ihmisen kanssa.
Jelmi
NIEMI SEPPO
23.11.2014 10:16
Onko tuossa kohdassa ohitus, tai pysähtymiskielto?
ANTTILA MARKKU
23.11.2014 11:34
Asiasta tarkempaa tietoa omaamatta.Yleensäkin pysähtyminen tienreunaan ja etenkin silloin jos auraus on kaventanut ajoradan käytössä olevaa osuutta on aika riskijuttu.Takaa tullut turverekka ajelee myös melko huolettomasti jos liukkaus aiheutti kuvatun laisen onnettomuuden.Syyllisyyksiä ei kannata alkaa pohtimaan.Muualla kuin moottoritiellä on tienreunaan pysähtyminen sallittua joskaan aina ei osoita tekijältään kovinkaan kummoista tilannetajua.
KARJALAINEN ALPO
23.11.2014 14:12
Ei ole ohituskielto.
Kerkesin miettiä, pitääkö kääntää ojaan, mutta en kuitenkaan tehnyt sitä. Odotin, että kuinka pahasti perävaunu luistelee ja kaatuuko se eteen.
Onnea oli; ei tapahtunut kumpaakaan.
Rekan kuski sai pidettyä auton hanskassa ja tiellä.
Todennäköisestí perävaunu olisi kaatunut jos siinä olisi ollut turvekuorma.
Ei tuo hirveesti nostattanut verenpaineetta, mutta muutaman ylimääräisen lyönnin pumppu löi.
TERVO JARI
25.11.2014 19:55
Liian suuri tilanne nopeus, arvannette kellä . . .
"Hanskamiehellä" . . .
PITKÄAHO JUKKA
25.11.2014 20:00
Vaiko puhelin kourassa ja puukengät koelaudalla.
VÄLIMÄKI JARMO
25.11.2014 20:45
Miks noi puukengät vedetään joka juttuun jos rekasta kysymys,ristus mä ajoin täys- ja puoliperää 30v eikä mulla oo ikinä ollu puukenkiä.Oota ny kattonu liikaa amerikkalaasia filimiä. ,JV
KOISTINEN TOIVO
25.11.2014 21:11
Niinhän sitä sanotaan, ettei taivaassa ole asianajajia.
Isojen kanssa ei ole leikkimistä vaikka ne väärässä olisivatkin.
Välimatkat tuntuu nykyisin olevan isoillakin edelläajavaan turhan pienet.
Tosin jos isomman jättää, niin joku tulee väliin.
kerran minä olin samassa tilanteessa täyden lastin kanssa.
Ajelin yöllä Suosiolaan, henkilöauton perässä, kun se päätti kääntyä, ja löi liinat kiinni.
Siinä seistiin polkimella, ja jännätiin, pitääkö kääntää ojaan reteli.
Muutaman metrin päähän puskurissa pysähtyi mulla kaania.
Pumppu kuulu toimivan.
Arvakkaapa piruuttaan kenen syy.
Toivopoika
HJELM ARTO
25.11.2014 22:21
Täytyy rouvalle sanoa , jos liikenneonnettomuudessa kuolen niin jos vähänkään on saumaa niin kiveen hakataan.
Hän oli oikeassa.
Jelmi
KARJALAINEN ALPO
26.11.2014 06:15
Kyllä ainakin minun pitää kattoa aina peiliin, siis peruutuspeiliin, ennen kuin pysähdyn tien reunaa.
Jos sieltä joku tulee niin arvion voinko pysähtyä niin, etten tuo vaaraa toisille.
Ja aina pyrin pysähtymään P-paikalle tai linja-autopysäkille.
Antamalla toisille tietä turvaat myös oman turvallisuutesi.
Tämän ketjun alussa ollut henkilöauton kuljettaja olisi voinut katsoa peiliin, vaikka ei syyllinen olisikaan.
KOISTINEN TOIVO
26.11.2014 06:43
Johan sitä Tarvajärvi, Itkonen taisi puhua. Yhteispelillä se sujuu.
Minä asenne on se malli jossa kutsutaan noutaja kylään.
Toivopoika
NIEMI SEPPO
26.11.2014 06:52
Linja-auto pysäkille saa pysähtyä ainoastaan matkustajan ottamista, tai jättämistä varten. Pysäköintikin on kielletty 12m ennen ja jälkeen.
KARJALAINEN ALPO
26.11.2014 07:28
Lukemattomia kertoja olen nähnyt miehen seista torottavan kusella pysäkillä.
Onko se sitä matkustajan jättämistä oikein konkreettisesti?
Täällä korvessa kun voi olla ettei viikkoon linja-auton tarvii pysähtyä kertaakaan matkustajia ottamaan tai jättämään.
Käyttäjän lisäys viestiin 26.11.2014 klo 07:31:45
Tuli tässä vielä mieleen tuo Sepon tieliikennesääntö, joka on ihan oikein.
Mutta minäkun olen vuosikymmenten aikana rikkonut tätä lainkohtaa kymmeniä kertoja ja niin pitäiskö minun mennä poliisille ja tehdä itsestäni rikosilmoitus?
MERIKALLIO VELI-PEKKA
26.11.2014 07:53
Ei tarvitse Alpo tehdä tutkintapyyntöä, itsekriminointi on typerää eikä sitä mikään laki edellytä. Rikoksesta epäillyn ei tarvitse ilmoittaa muuta kuin nimensä ja hetunsa. Ehe.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
26.11.2014 13:58
"Linja-auto pysäkille saa pysähtyä ainoastaan matkustajan ottamista, tai jättämistä varten. Pysäköintikin on kielletty 12m ennen ja jälkeen."
Kuljettajakin saa poistua autosta, eikä vain matkustaja, kunhan ei estä linja-autoliikennettä.
Kyllähän se vendenheitto vaatii poistumisen autosta, kun varsinkin henkiöautossa se on hankalaa kun matka jatkuu niin onhan sitä kyytiinkin noustava :).
Tieliikenneasetus
Merkit 531 ja 532
Muuta ajoneuvoa kuin linja-autoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä tiemerkinnöin osoitetulla matkalla merkin kummallekaan puolelle tai, jos merkintää ei ole, 12 metriä lähemmäksi merkkiä. Tälle alueelle saa kuitenkin pysäyttää ajoneuvon siihen nousemista tai siitä poistumista varten, jos se voi tapahtua linja-autoliikennettä estämättä
LATVALA MARKO
26.11.2014 14:53
No sehän vasta kaistapäistä touhua on, jos on pakko pysähtyä, niin pitää pysähtyä ajoradalle, kun laki kieltää pysäkille pysähtymisen. Äly hoi, älä jätä.
Virkavaltahan rikkoo tuota lakia sitten varmaan kaikkein eniten, kun tekevät liikenneseurantaa. Onpa ne minutkin pysäyttäneet pysäkille ja kun samalla pyäkillä on maija ja puolikas, niin on sen verran täyttä, että kärryn perä jää tielle, mutta se on silloin viranomaisen tahto.
JANHONEN MATTI
26.11.2014 15:08
Ja vallankin kun bussivuoroja, jotka siihen pysäkille voisi pysähtyä ei maalla enää ole, ja jos on niin ei ole kyytiin nousijoita eikä siitä poistujia.
Kumma kun AKT ei ole pyytänyt syrjäkylillä ajaville bussikuskeille yksinäisen työn lisää.
STRÖM KARI
27.11.2014 17:13
Matti se jaksaa olla sitten negatiivinen ammattiautoilijoita kohtaan.Mitä suotta sotket Ammattiliittoa tähän keskusteluun.
JANHONEN MATTI
27.11.2014 17:40
Kari luepa se kirjoitukseni uudestaan.
Meniskö kuitenkin huumorin piikkiin se yksinäisen työn lisä.
Enkä suinkaan suhtaudu kielteisesti ammattiautoilijoihin.
Olen sentään ollut yhteensä yli 10 vuotta ammattiautoilijoiden palveluksessa.
Tunnen kyllä alan ja seuraan edelleen alaa ja kaluston kehitystä sekä kotimaassa että ulkomailla aika tiiviisti, ja juuri siitä syystä kaiken maailman alaa koskeva romantisoitu paskanjauhanta ei mene minulle läpi.
Mitä itse alaan tulee, niin ala on monilta toimialueiltaan kilpailutettu niin nurkkaan, että sen voi pelasta ainoastaan 30 tuntinen vuorokausi ja vauhdissa tehtävät öljynvaihdot.
VÄLIAHDE JUSSI
05.12.2014 11:00
Minutkin kerra pysäytti poliisit linja-auto pysäkille kun huomamasivat perässä
tulessaan että. suksiboksi välistä aukeaa.Lukko juonitteli,mutta sain kuntoon ja
matka jatku.
Janhonen
En malta olla kysymättä miten koet että, täällä romantisoidaan kuljetus alaa,
päinvastoin minä koen asijoiden olevan.
Sinun mielipiteesi on ihan oikeita,mutta ihan päivästaisia kuin, mitä minun esim.Ko.alasta.
Se ei ole mitään tyhjää paskanjauhantaa kuten, sinä väität.
Olen monesti sanonut että, tuo itäpuoli kiristää kotimasta kuljetus yrittäjää
väärillä kilpailu hinnoilla. sama koskee myös Suomen etelä puolta.