Vaunupalo – turvavälit
MÄNNISTÖ ANTTI-PEKKA
09.09.2013 07:45
Näin kävi Haukiputaalla www.ilimojapitelee.fi/Juttuja.htm#VP
SUOKKO OIVA
09.09.2013 09:04
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/asuntovaunu-syttyi-tuleen-koira-havahdutti-vanhemman/641126/
NORDSTRÖM SEPPO
09.09.2013 09:48
Niinpä. Ja tälläkin palstalla tuntuu joillekkin olevan riittävän turvavälin määrittäminen varsinainen punainen vaate. Eihän siinä mitään jos joku ei omasta ja läheistensä turvallisuudesta välitä mutta kun alueilla on muitakin.
Minulle ainakin on oma ja kanssaeläjien hyvinvointi ja turvallisuus on tärkeää. Tokihan se on sitä vanhanaikaista toisten huomioimista.
Parhaita tapauksia on ollut, kun tuodaan auto metrin päähän ja kun nätisti yrittää muistuttaa edes neljänmetrin turvavlistä niin sanotaan jos ei käy niin siirrä oma autosi pois.
Turvallisuus on tärkeä asia, mutta enemmän tuntuu porukkaa kiinostavan kuka kenellekkin tienpäällä kättä nostaa.
Kannatan turbvavälien laajentamista 8 metriin ja kaasulaitteiden kunnon tarkistusta valtuutetulla asentajalla joka toinen vuosi.
JANHONEN MATTI
09.09.2013 12:15
Mitenkäs se on tämän suomalaisten caravan-alueiden alkusammustusvarustuksen tason ja kunnon kanssa?
Kun tuolla ulkomailla liikkuu niin siellä ei punaiseksi maalattua vanhaa pensapönttöä ja siinä ämpäriä tikun nenässä näe tai pientä jauhesammutinta jossain. Kyllä kunnon alueilla on alkusammutuskaluston lisäksi pikapalopostijärjestelmä.
Kuuden kilon jauhesammuttimen tehoaika on hieman runsaat 10 sekuntia ja 12 kilon sammuttimen luokkaa 20 sekuntia. Jauhesammuttimien etäisyys kohteesta 1-2 metriä ja sankoruiskun tehollinen käyttömatka on n. 3-4 metriä.
Mitä näillä välineillä on tehtävissä valloilleen pääseen vaunupalon sammutuksessa + vaunun lähellä olevien kohteiden suojelussa vallankin kun sammuttimen käyttäjällä ei ole asiamukaista suojavarustusta ja voi se osaaminenkin olla vähän hakusessa.
Menee katseella seuraamiseksi - palokuntaa ootellessa.
Jos tähän asiaan todella halutaan kiinnittää huomiota niin pelkkä turvavälien kasvattaminen ei auta. Kunnollisen näkyvästi sijoitetun alkusammutuskaluston lisäksi tarvitaan pikapalopostijärjestelmä, jonka putkisto/letkusto yltää koko alueelle. Se on sitten jo vaikeampi juttu kun suihkuunkaan ei oikein tahdo riittää painetta. Jotenkin minusta on koko ajan tuntunut siltä, että turvavälien kasvattamisessa mennään siitä mistä aita on matalin.
ANTTILA MARKKU
09.09.2013 15:01
Tässä mielenkiintoa asiaan lisää tuo erilaisten styrox ja vaahto eristeiden herkkyys syttymiseen.Kun tekstiilit ja nuo kalusteet kai ovat samalla tavalla luokiteltu palovaaran varalle kuin autojenkin tekstiilit?Tuntuu erikoiselta se nopeus ja rajuus tuon vaunupalon yhteydessä.Onko niissä nuo kaasulaitteet ja niiden varojärjestelmät pettäneet ja samalla lisänneet palokuormaa kaasun purkauksella?Tietysti ihmiset menevät useasti toimintakyvyttömiksi tuollaisissa äkillisissä tilanteissa.Toisaalta koska kaasupullokotelo ei ole leirissä lukittu sitä kaasupulloa ei pitäisi olla vaikeaa poistaa vaikka sisätiloissa olisi palon alku.
VALTONEN MARTTI
09.09.2013 15:09
On tuo 4-5 minuuttia tietääkseni ihan normaali vaunun tuhoutumisaika tulipalossa. Tämä vastauksena Anttilan ihmettelyyn.
ANTTILA MARKKU
09.09.2013 15:33
Jep,mutta kumman nopeata tuo palon eteneminen juuri noista ihmettelyni syistä.
JANHONEN MATTI
09.09.2013 15:34
Kalevan kirjoittelussa eräältä kirjoittajalta hyvä huomio, että palanut ei ainakaan ollut vanha solikka tai kafi - nekun on niin märkiä että eivät pala.
ANTTILA MARKKU
09.09.2013 15:35
JANHONEN MATTI
09.09.2013 16:09
Monelleko Suomen camping-alueista palokunta tulee 4-6 minuutissa.
Tuskiin on montaa, jos yhtäkään. Ts. palokunnan homma jää vaahdotukseen jos viiveellä ei syty muita vaunuja/autoja.
Mitä siinä ajassa ehtii tehdä aamuyöstä esim. klo 4.30 hierojan varusteilla?
SUORTTI ANSSI
09.09.2013 16:15
Tuossa tapauksessa on näköjään palanut myös etuteltta. Vaunujen kuten etuteltankin sisällä on paljon myös materiaalia, mikä ei ole palosuojattua esim. vaatteet, peitot, pehmustetut puutarhatuolit , puukalusteet yms.
Vuosien mittaan myös palokyllästetyt materiaalit menettävät ominaisuuksiansa.
Onko tietoa, mistä palo sai alkunsa (kynttilä, ulkotuli, tupakantumpit ....)? Jotta osaa vältellä moisia riskejä.
HAAPANEN TIMO
09.09.2013 16:51
Helppo vältellä. Meillä ei autossa ole koskaan mukana yhtään kynttilää tai ulkotulta.
Ne alumiinikipot liikkuvat keventyessään tuulen mukana helposti, ja keveimmillään ne ovat kun väki ei enää ole valpaana.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 9.9.2013 klo 16:53:08
Kenties uudet muovikuorivaunut ja -autot syttyvät säteilylämmöstä helpommin kuin alumiinikuoriset.
SUOKKO OIVA
09.09.2013 18:52
Mitä olisi päässyt tapahtumaankaan jos ei olisi ollut koiraa herättämässä? Vaunussa ei varmaankaan ollut palovaroitinta tai jos oli niin paristossa ei poweria, On se hyvä vaan tuo koira vaikka monelle se on "punainen vaate"-
Kun viereinenkin vaunu vaurioitui kuumuudesta niin voi päätellä ettei 4 m turvaväliksi riitä.
AHJOS TIMO
09.09.2013 18:56
Oletteko huomanneet, että joissakin vaatteissa ja lakanoissakin on teksti "Keep away from fire!"? Tiedän, että merkintä perustuu englantilaiseen lakiin eikä tekstiä ole sen vuoksi käännetty samassa tuotteessa muilla kielillä olevaan ohjelappuun. Mietin kuitenkin, uskaltaako sellaisia lakanoita käyttää matkailuautossa, missä on kamina sängyn alla. Muistuu mieleen se tapaus, kun palomiehellä oli herkästi syttyvä kerrasto, joka paloi suojapuvun alla aiheuttaen pahat palovammat.
Käyttäjän lisäys viestiin 9.9.2013 klo 18:59:58
Mulla on sellainen aamutakkikin ja yhdet housut, joissa on tuo varoitus. Olen päättänyt olla viemättä niitä autoon. Jos syttymisvaara on todellinen, kaasuliedeltä tuli voisi tarttua hihansuuhun. Sen palomiehenkin alusvaatetus oli palanut syttymisen jälkeen erittäin nopeasti.
VALTONEN MARTTI
09.09.2013 20:49
Lainaus:
"Kun viereinenkin vaunu vaurioitui kuumuudesta niin voi päätellä ettei 4 m turvaväliksi riitä."
-niin oliko jossain mainittu lähimmän vaunun etäisyys?
KORSIJÄRVI SEIJA
09.09.2013 21:26
Tiedän ja olen nähnyt viereisen vaunun jonka ikkunat sulivat sen ollessa noin 8 metrin päässä palaneesta vaunusta ja vetoautosta.
ANTTILA MARKKU
10.09.2013 09:32
Nuo tekstiilit ja tapetit voidaan valmistaa materiaalista joka kestää jonkin verran avoliekkiä samoin lakat ja maalit jotka eivät sisällä kuumennettaessa muodostuvia palavia kaasuja.Ainoa tosiaan ovat nuo akrylli-ikkunat jotka nekin kestävät jonkin verran kuumentamista ennen leimahtamista.Kyllä tuonkaltaiset materiaalit pitäisi saada vaunuihin sillä hinnalla joka uuteen vaunuun uhrataan.Sillä on ratkaiseva vaikutus tuollaisia vaunu ja autopaloja ajatellen.Ihmettelen ettei asiasta ole tirektiiviä.
SUORTTI ANSSI
10.09.2013 09:55
Mutta kuten jo aiemmin sanoin, vaunussa ja etuteltassa on paljon muita asioita, joita ei ole palosuojattu. Ja palosuojaus auttaa yleensä vain siinä syttymisvaiheessa esim. hehkuva tupakantumppi ei sytytä kangasta. Mutta kun palovaihe on alkanut, niin kuumuus on niin suuri että silloin tapetti pitäisi olla peltiä jotta ei syttyisi.
Lisäksi kommenttina tähän tapaukseen: Palovaroitin oli toimiva, mutta savua ei tullut vaunuun sisälle. Pitäisikö siis etutelttaankin laittaa varoitin.
KYLMÄNEN REIJO
10.09.2013 13:31
Noiden onnettomien tunareiden takia ollaan kohta vaatimassa 12 m:n turvavälejä. Onko meillä tulevaisuudessa Suviseuroja, yrittäjien leirintäalueita, vierasvenesatamia, rekkaparkkeja, ABC-vapaaparkkeja jne?
ANTTILA MARKKU
10.09.2013 15:25
Olisko tuosta vedettävä johtopäätös että palo syttyi etuteltasta tai ssa.
NIEMI SEPPO
10.09.2013 16:43
Nämä palonestoaineet on terveydelle haitallisia, tai myrkyllisiä.
Tulipalon riski voi olla pienempi paha, kuin täysin bromattu kulkine.
http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aiheet/tietopaketit/ymparistomyrkyt/tarkemmin/bromatut
HÄMÄLÄINEN MARKKU
10.09.2013 18:24
Ilta-sanomien tekstistä saa käsityksen palon alkamisesta grillikatoksesta.
STRÖM KARI
10.09.2013 18:51
Eiköhän se ollut etuteltta.10m turvaväli seuraavaan kulkimeen näillä kausipaikoilla olisi poikaa.Palovarottimet myös ja pakolliset koe ym. turvajutut jotka joissakin alueilla on suoritettu ainakin treffien aikana.Ei grillit ym. palavat jutut kuulu etutelttoihin sisälle.
ANTTILA MARKKU
10.09.2013 18:55
Vahinko tuollaiset riskit käyttäjälle,tosin noissa yhdisteissä oli vähemmän haitallisiakin.Pajoilla mielestäni nuo hitsarit käyttävät tuollaisia käsiteltyjä suojavaatteita.Palokuntalaisille alusvaattetkin ovat käsiteltyä materiaalia.Mielestäni joissakin muissakin ammateissa vaaditaan suojavaatteilta noita ominaisuuksia.Kuinka minulla on sellainen kuvitelma että busseissakin käytettävät tekstiilit ovat paloluokiteltua tavaraa.Nailon pohjaiset kuidut kai täys kiellossa suojavaatteissa.
HAAPANEN TIMO
10.09.2013 19:42
Siellähän kaasugrilli on kovimmalla voimalla palaneessa nurkassa. Hyvinkin voi olla siitä alkanut.
@timppa
ANTTILA MARKKU
11.09.2013 11:51
Poika osoitti urheilumieltä ja sytytti kerran minun nähteni grillin teltan sisällä,ei tee sitä toiste.Ihmisillä ei tosiaankaan ole joskus minkään sortin ajatustoimintaa siellä korvien välissä.Vaikka ei puhuttas palovaarasta voitais keskustella rasvan ja noen kertymisestä teltan kattoon ja seiniin.Vähän ajan kuluttua teltta haisee kuin ravintolakeittiö eikä haju lähde edes pesemällä.Olen grillannut jonkin verran lasitetussa terassilla jossa reilusti kuutioita.Silti useimmiten olen avannut viereisen seinän jotta takaa on tullut lisää ilmaa ja toisaalta käryt poistuvat helpoimmin.Silti katto ja etenkin päätykolmiot ovat melko rasvaisen näköisiä.
PITKÄAHO JUKKA
11.09.2013 12:20
Palohan oli alkanut 4,30 ntä eikai silloin ollut krillissä mitään krillattavaa.
Ei kun uusia ja parempia ehdotuksia kehiin?
STRÖM KARI
11.09.2013 17:57
Eikös palossa ja vaunussa nukkumassa ollut mies henkilö lehdessä ollut todennut,että grillattu oli illalla.Hilattu grilli katokseen sateen suojalta että silleenkö?
MARTTINEN MATTI
14.09.2013 12:01
Samoin kuin Hämäläinen luin Iltalehdestä että palo syttyi grillikatoksesta ja sytytti vaunun takaseinän?Lehti ei ole tallessa ,mutta jos oli näin niin eikö vaunu silloin ollut liian lähellä grillikatosta? Varuksin pitää suhtautua lehtikirjoituksiin.
HAAPANEN TIMO
14.09.2013 15:02
Toimittaja on pitänyt etutelttaa grillikatoksena.
@timppa
UUSITALO MARKO
14.09.2013 15:35
Jos tapauksesta pitäisi vetää johtopäätöksiä,niin jokaiseen matkailuajoneuvoon tulisi määrätä pakolliseksi varusteeksi koira. Se pelastaa enemmän ihmishenkiä kuin turvavälit.
JANHONEN MATTI
14.09.2013 19:03
Ja m-vaunu/auton kokoinen sammustuspeite jos viereinen ajoneuvo palaa.
Jos ei nyt joka autoon niin kaksi peitettä per alue nyt kumminkin.
VALTONEN MARTTI
14.09.2013 22:26
Leirintäalue velvoitettakoon rakentamaan koko alueen kattava sprinkler järjestelmä.
Talvi huomioiden putkistot lämmitysjärjestelmällä....
LAUKKANEN MAURI
15.09.2013 10:18
Kyllä se oikea sammutus järjestelmä on se halonkaasu,se oli käytössä teollisuudessa ,esim,sähköpääkeskuksissa mutta kiellettiin kun sen ominaisuus ja toiminta perustuu hapen poistoon,eli se poistaa hapen ilmasta jolloin palaminen
ei ole mahdollista.
Siis halon kaasua karavaanareille,se ei jäädy ja toimii varmasti!.
VALTONEN MARTTI
15.09.2013 13:34
Tarkennusta edelliseen, halon kiellettin mun tietääkseni vaarallisuudesta otsonikerrokselle. Voi tietysti johtua se sitten Maurin mainitsemasta ominaisuudesta.
KIVIOJA HANNU
15.09.2013 14:31
Halonien pääasiallinen sammutusmekanismi on kemiallinen: ne katkaisevat
palamisen ketjureaktioita. Halonimolekyylit hajoavat lämmön vaikutuksesta, ja
vapautuneet halogeenit poistavat palamisreaktioissa välituotteina olevia vety-
atomeja ja hydroksidi-ioneja muodostaen niistä vettä. Halonimolekyylien
lämmittäminen ja hajottaminen sitoo lämpöä, joten halonit myös jäähdyttävät
palotilaa – joskaan eivät läheskään niin tehokkaasti kuin vesi. Siksi, vaikka
suljetussa tilassa palo voi sammua sekunneissa, uudelleensyttymisen estämiseksi
vaadittavaa pitoisuutta on hiilidioksidin tavoin ylläpidettävä ainakin 10 min
Halonien sammuttava pitoisuus palotilassa on 3 - 8 %. Tilan happipitoisuus laskee
niin vähän, ettei se ole ihmiselle vaarallista. Haloneista ei myöskään jää palotilaan
mitään jälkisiivousta vaativaa jätettä
Co2 taasen poistaa Hapen ilmasta.
Edellämainitut ovat otteita
http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/1996/T1794.pdf
Konehuoneen sammutus- ja
palonilmaisujärjestelmät
KIVIOJA HANNU
15.09.2013 14:35
Lisäksi:
Kemiallisen reaktiivisuutensa takia halonit hajottavat tehokkaasti ilmakehän
otsonikerrosta. Montrealin pöytäkirjan säännöstelemistä aineista juuri halonit ovat
otsonikerrosta kaikkein tehokkaimmin tuhoavia aineita, ja siksi niiden tuotanto ja
käyttö on jo lähes kokonaan kielletty.
HEIKKILÄ PENTTI
15.09.2013 21:09
Ulko tulista kertoi naapuri, siltä suli vaununseinä.
VÄLIAHDE JUSSI
15.09.2013 22:00
Minnoon ollu kahessa vaunupalossa 4m turvaväli on riittänyt.
Toinen vaunu paloi tupakasta ja toinen naapuri vaunu syttyi sahköistä.Kummassakin tapauksessa riitti tuo 4m turvaväli.
Kaasu katsastusta en hyväksy pitäisi olla myöskin, sähkökatsastus.
TOPPI JUHA
16.09.2013 15:00
Kaikkein tärkein katsastus olisi itse vaunuilijan pääkopan katsastus - ihmeellisiä virityksiä näkee toistuvasti sähköissä ja valokoristeissa kyntteleistä puhumattakaan. Ei se auta, että laitteet ovat kunnossa, jos käyttäjä tieten tahtoen ylittää ja ohittaa kaikki turvaohjeet ja terveen harkinnan.Pitäisikö kerätä jo portilla kaikki jatkojohdot, grillit ja tulentekovehkeet pois alueelle tulijoilta?
KIVI KARI
16.09.2013 16:17
Hyvä jussi kaasulaiteiden katsastuksessa leima vaatimuksessa olisi järkeä, sitä vastoin 2 kg sammutus pullon liemassa ei järjen hiventäkään,ainoa tapa käyttä kyseistä pulloa on heitää se vaunun sisään mahdollisen palon syttyessä ja juosta äkkiä karkuun,samuttamisen kanssa pullolla ei paljonvirkaa ole.
STRÖM KARI
16.09.2013 21:55
Enpä ole samaa mielipuolta.Olenpa sammuttanut moisella vekottimella hyvinkin palaneen auton moottori palon.Jussin kommenttia en oikeen hiffaa,meni yli hilseen vaikka ei sitä juurikaan ole.
VÄLIAHDE JUSSI
18.09.2013 22:27
Kari
Minä kun,olen puolustanut aina noita takapotkuvehkeitä niin, heitin vähän
hurttia huumoria lopuksi.
Kovin laajalle levinneellä palolla ei kahdenkilon pullolla tee juuri mitään.
Yhden henkilöauton rengaspalon sillä ja lumella sammutin.
Mullakin on noita 2kpl nytkin autossani enkä,usko noidenkaan riittävän jos.
palo oikein pahaksi pääsee.Kosmeetista hommaa,mutta parempi se on
kuin,ei mitään.
VALTONEN PAULA
19.09.2013 15:07
Jossain ulkomaalaisella facebook-sivulla ohjeistettiin pakkaamaan tärkein tarpeisto ns. pelastautumisreppuun, joka säästää paljolta pähkäilyltä turmatilanteessa. Mitäs kaikkea sinne laitettais? Vaunun kyseessä ollen ainakin vetoauton avaimet......
Minun vaunussa on vaahtosammuttimen lisäksi sammutuspeite sekä mm. ikkunan särkemistä varten vasara sängyn vieres :)
Jos on sateenvarjo mukana niin ei sada ollenkaan, niinhän?
MARTTINEN MATTI
19.09.2013 15:35
Paremmin ei voi asiaa ilmaista kuin Juha Toppi!
VÄLIAHDE JUSSI
19.09.2013 19:56
Minulla kun on tuo pahatapa olla lukematta muuta kuin, alkukirjoitus ja viimeinen
kommentti,nyt kun luin tuon J.T:n kommentin,mitään portilta keruuta en kannata,
mutta yhdyn siihen mielipiteeseen että,käyttäjän korvien välissä se vika usein on.
MÄNNISTÖ ANTTI-PEKKA
02.10.2013 08:04
Ja taas!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013100217556033_uu.shtml
KIVI KARI
02.10.2013 08:55
Ei mikään turva väli riitä jos korvien väli on tuulitunneli,kaikki avotuli teltassa ja sisällä vaunussa/autossa merkki tyhjästä tilasta korvien välissä.
KATAJAMÄKI HARRI
21.11.2013 09:40
meillä vaaditaan vaununkatsastus,millä ei ole mitään merkitystä,mutta kaasu,sähkö tarkastusta ei,minusta kyseiset asiat olisi hyvä tarkastaa vaikka joka vuosi,periaatteessa joka alueella on varmasti joku jolla on valtuudet tarkastaa sekä kaasu että sähköt.