- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu kotimaassa »
- Kesä #2020 Korona matkailua
Kesä #2020 Korona matkailua
Tässä olisi muutamia videoita meidän tokan kesäretkistä. Viimeisenä videona on Vardön reissu, jonka jaoin jo aiemmin Pohjois-Norjaan liittyvässä ketjussa ( kiitoksia kommenteista, niiden innoittamana uskaltauduin tämän postauksen tekemään )
Keväällä teimme päätöksen matkailuauton hankinnasta. Ei pelkästään Koronan takia, vaan myös kesäretkeily ja lumilautailuharrastukseen liittyvien matkojen/majoittumisen tarpeen takia. Olemme nelihenkinen perhe Rovaniemeltä. Perheen kokoonpanoon kuuluu kaksi aikuista ja kaksi vilkasta nassikkaa ( 10v, 13v ). Matkailuautona meillä on -01 vuosimallia oleva Fiat Dethleffs Advantage(Alde). Ei uusin, mutta toimiva meidän 4:n hengen pesueen käyttöön.
https://youtu.be/mBJTMaq7nr0
Reitti 11 yötä kestäneelle turneelle: Rovaniemi - Vuokatti - Kitee - Rapionmylly - Kenkävero ( Mikkeli ) - Tampere - Härmä - Raahe - Rovaniemi, Asuntoauton matkamittariin kilometrejä ropisi n.1900.
Käytyjä kohteita: Särkänniemi, Vapriikki, Kenkävero, Rapionmylly, Powerparkin karting, Kiteen liikennepuisto, Orastupa ( Puhos ), Tampere Camping Härmälä, Ruskoranta, Päijänteen kansallispuisto, Hiidenportin kansallispuisto.
Pyöräilyä, uintia ja suppailua tuli runsaasti melkein joka pysähdyksellä. Esimerkiksi Tampereella auto jäi leirintäalueelle kun suhasimme kaupunkiin pyörillä, mikä osoittautui erittäin toimivaksi järjestelyksi. Esimerkiksi Särkänniemen parkkimaksu olisi ollut 15€, leirintäalueella auto oli oikein hyvässä turvassa ja me saimme päivittäisen liikunta-annoksen.
Sukulaisten piha-alueilla vietettiin 7 yötä puskaan parkkeerattuna, leirintäalue yöpymisiä 3, "virallisia" puskaparkkeja 1.
Ajatuksena oli tutustua matkailuauton ominaisuuksiin ja kerätä pientä listaa paranneltavista käytännön jutuista. Ja tärkeimpänä tietenkin viettää rentouttava kesälomareissu.
https://youtu.be/1d6gJf7IkOo
Suuntasimme matkailuautolla hieman pidemmäksi viikonloppumatkaksi Norjan puolelle Vardön alueelle.
Reitti 3:n yön matkalle oli Rovaniemi - Kaamanen ( Jokitörmä lomakylä ) - Hamingberg ( turkasen kapea ja pieni tie ) - Vardo - Utsjoki ( Lapinkylä Camping ) - Inari - Rovaniemi
Vardö oli meidän pääkohteemme. Pyöräilimme ympäri saarta bongaillen grafitteja, käytiin noitamonumentilla, näköalakiikareilla, koettiin turkasen pitkä tunneli, pirun kapea tie Hamningbergiin, testattiin asuntoauton lämmitystä hyisessä elokuisessa kelissä, Hornoyan lintusaarella kävimme katselemassa Lunneja, muita lintuja ja majakkaa...ja paljon muuta. Reissu oli oikein onnistunut ja kun kaikki massat olivat suunnanneet Lofooteille, niin tällä alueella oli mukavan rauhallista. Kilometrejä tuli melkein 1300.
Tällä kertaa majoituimme kahdella oikein mukavalla leirintäalueella ja yhdessä puskaparkissa.
https://youtu.be/EXNrXHYqusc
Suomussalmi 07/2020. Miniloma yhdistettynä hillastukseen ja lasten toimittamiseen mummilakyytiin Raaheen.
Reittinä matkalla oli Rovaniemi-Hiljainen kansa-Raatteen tie-Suomussalmi-Ei niin salainen hillapaikka matkalla - Rovaniemi. Majoituttiin tällä reissulla pelkästään puskaparkkeihin. Lisäksi käytiin katselemassa Suomussalmen alueelta erinäisiä mielenkiintoisia kohteita.Frisbee golf rata oli tosi kiva neppailuun. Soivassa metsässä kävimme pyörillä. Matkalla sinne ja takaisin oli oikein kivoja polkuja mökeltää maastopyörällä. Soivametsä oli jännä paikka hienolla alueella. Raatteentie on vaikuttava paikka ja jo pelkkä matka sinne on mielenkiintoinen. Kainuun mäet on aika hyvä harjoitteluympäristö mäkisessä maastossa asuntoautolla ajeluun.
Ei sitä tarvitse näemmä aina mennä kauas, että pääsee lomailemaan. Tällä kertaa ei käyty Hossassa, kun sitä kokeiltiin jo viime vuonna retkeilyn merkeissä ( Ei matkailuautoiluun liittyvä video https://youtu.be/XGU48vcd_I8 )
https://youtu.be/EtcT60MXfbs
Käytiin lasten kanssa matkailuautolla sukukoontumisessa Savukoskella heinäkuun loppupuolella.
Reitti: Rovaniemi-Savukoski-Nousun kupeessa oleva hillasuo - Nousu - Salla - Räisälä - Rovaniemi.
Samalla reissulla tuli tutkittua maastoja ja maisemia maastopyörän kyydistä. Savukoskelta löytyy todella kivaa kuivaa ja nopeaa polkupohjaa, mitä on hauska viilettää pitkiäkin matkoja.
Maastopyöräilyn lisäksi kävimme myös hillastamassa Nousun lähistöllä sijaitsevilla soilla. Lapset tykkäsi kovasti Lossimatkailusta. Soilla siis ei ole losseja, vaan vasta Räisälän suunnalla. Majoituimme Savukoskella yöksi veneenlaskupaikalle. Nyt löytyi vihdoin se rööri mistä sääsket pääsevät asuntoautoon sisälle yöunia häiritsemään. Vaikka kattoluukuissa on sääskiverkot, niin kattoluukun laidan pienistä ilmaritilöistä löytyy juuri sopivasti tilaa pienille ja ei niin pienille sääskille tulla kiusaamaan unia. Onneksi mukana oli maalarinteippiä ja sääskiverkkoa, niin saatiin tehtyä vielä yksi ylimääräinen sääskisuojaus jokaisen kattoluukunympärille ja taattua rauhallinen loppuyö.
Mukava oli nähdä pitkästä aikaa kasvoja, joihin ei ole pariinkymmeneen vuoteen törmännyt. Lisäksi tuli nähtyä sukulaisia ja kaveria, jonka kanssa ei ole menot osuneet yksiin varmaan kymmeneen vuoteen :D. Käytiin vierailuilla Nousun kylässä ja Räisälässä. Ja tulipa nähtyä herra Mattiakin pitkästä aikaa.
Reissu itsessään oli erittäin mukava. Pitäisi käydä Savukosken suunnalla varmaankin useammin.
Kesästä tärkeimpiä mieleen jääneitä juttuja. Pyörien mukaan saannin riemu ja niiden hyödyntäminen retkillä. Hyttysinvaasion pysäyttäminen ylimääräisillä hyttysverkoilla kattoluukun ympärillä ( Savukosken reissu tuolla alempana ). Liukuestematot, hinausköysi ja lumiketjut hankintalistalle ( ensimmäisellä reissulla kiinni pehmeällä nurmikolla ) Dc-fix kalvolla tulee ihan kohtuullisen hyvää jälkeä ja saa muutettua kerralla sisätilojen viihtyvyyttä. Köysitikkaat on näppärät kuljetuksen aikana, mutta vaatii melkoisia apinataitoja, että niillä pääsee alkoviin yöpymään. Mukava laittaa ruokaa matkalla silloin kun nälkä yllättää, ei tarvitse etsiä sitä seuraavaa aukiolevaa hampparipaikkaa 100km ylimääräisen koukkauksen takaa. Lapset tappelee takaosastossa vähemmän kuin normaali automatkoilla. Vanhemmat on hieman levänneempiä kun saadaan järkevämmin tauotettua pidemmät siirtymätaipaleet. Tavallaan on aika kilpailuhenkinen tunne olla kaasupohjassa jonon keulilla. Kesän aikana tuli pysähdyttyä sellaisissa paikoissa, mitkä normaalisti olisi ohitettu, että päästään mahdollisimman järkevään aikaan seuraavaan päätepisteeseen. Nyt päiväsiirtymänpäätepiste pystyi olemaan hyvin lähellä sen hetkistä sijaintia.
Hienoa, lisää tällaisia virikkeitä antavia matkakertomuksia, olemmehan me suurinosa tänne kirjoittavia (tai näitä lukevia) sentään karavaanareita tai leirintämatkailijoita. Kaunista suomen kieltä kirjoitat. Kiitos!
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.