Henkilöautojen käyttömaksusta 1976 se alkoi....

Jari Siltala 04.02.2025 12:05

Henkilöautojen käyttömaksu astui voimaan heinäkuussa 1976.Pitikö sen olla silloin vain väliaikainen ?

Vuonna 1976 kyseessä oli ”käyttömaksu”.
Se määräytyi auton painon mukaan ja oli eri värinen:

alle 1100kg, 50mk, sininen
1101-1400kg, 100mk, punainen
1401-1600kg, 150mk, vihreä
yli 1600kg, 200mk, sinipunainen
Vapaamerkki oli keltainen jonka saivat esim diplomaatit tai jos vaihtoi tuulilasin…
Seppo Lokasaari 04.02.2025 13:34

Joo niinpä oli tuulilasissa merkki, mutta minkähän värinen, kun ensimmäinen käytetty auto syyskuussa 1976 oli Renault 10 major. Takana moottori ja ihan älytön pito, kun veto taka renkailla, mutta sitten kun lipsahti, niin lipsahti.
https://models118.com/new-models/renault-10-major-blue-otto-1-18

Kari Rautiainen 04.02.2025 21:12

Just. Ja autoverokin on vain tilapäinen:

”Autovero astui ensi kerran voimaan vuonna 1958 yhden vuoden väliaikaisena verona. Kun eduskunta silloin hyväksyi lain, se ilmoitti Autoliiton mukaan "edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva".”

Niin että ei kannata olla huolissaan. Se on vain tilapäistä… vuodesta 1958

Eero Bruun 04.02.2025 21:56

Autoveroahan ei sähköautoissa enää ole. Norjassa ei Tesla ollut kärjessä. Minä en ostaisi Teslaa pelkästään Muskin möläytysten takia. Näin norjalaiset ostivat:

Norjan etumatka liikenteen sähköistämisessä otti tammikuussa lisävauhtia. Jo 95,8 prosenttia rekisterikilpiin ruuvatuista uusista autoista oli täyssähkömalleja.
Myydyimpien täyssähkömallien kolmen kärjessä komeilivat Toyota bZ4X, Volkswagen ID.4 ja Nissan Ariya.

Jari Siltala 05.02.2025 13:01

Koska markkinat valtaa täysin sähköllä toimivat matkailuautot ?
Mitenkä niitä sitten aikanaan verotetaan kun diesel kulkineet on poistuneet verotettavien joukosta ?
No ehkä suurin osa meistä ei silloin ole enää Caravan harrastajia.🌞☀️😎🇫🇮

Toivo Koistinen 06.02.2025 06:58

Diesel autojen kanssa on nykyään Lapin puolella varsinkin talavisin ongelmaa noiden urea systeemien kanssa, kun sen jäätymispiste on -11 astetta, ja ajan oloon, vaikka niissä on lämmitys siinä systeemissä, se aine kitetyy, ja tukkii systeemiä jotenkin, rikkoo laitteita jäätyessään.
Kuulin luotettavalta korjaamotaholta, että Suomi valmistaa adblue liuosta, jonkä jäätymispiste on - 30 astetta, ja se menee Norjaan, koska EU ei salli sen myyntiä alueellaan.
Se karsii yksityis omistajien määrää, varsinkin niden jotka eivät lähes päivitäin ajele. Miten on karavanareiden kokemukset siitä aineesta.
EU!!!, pois diiselit. En vieläkään ole katunut kun sen kerran kun äänestin, sanoin EI siihen julmetun kalliiseen konklaavin liittymiselle
Sähköautoista sen verta, että oli uutisessa. että tulee sähkön käytössä kulutus piikkejä enemän, kun ihmiset lataavat autojaan kotosalla teholatureilla
Pörssisähkösähän on melekosta heilumista.
Tp


Sehän oli laulu, jossa sanottiin Tuulen viemää... Suomi alakaa olla sähkönsä kanssa tuulen viemänä.
muokattu: 6.2.2025 07:00
Kari Rautiainen 06.02.2025 09:01

Mitä viemiseen tulee, eli sähkön siirtoon, niin suomi on kyllä ulkomaisten pääomasijoittajien viemää. Saatanan tollot.

Toivo Koistinen 06.02.2025 10:19

No sehän on jo vanha juttu. Suomi on vuoskymmenten aikana myynyt kaiken omaisutensa lähes kaivosteolluisuutta myöden.
Tuosta tuulen viemästä sikäli, että tuulivoimaa rakenentaan hirmuvauhtia, jotenka siinä tuuli sanoo, miten sähköä tulee, ja se minun jo aikaa jauhama, että kuka aikanaan kun niiden käyttöikä täyttyy purkaa ne.
Mutta historia on historiaa, ja pittää mulla vain elellä.
Tp

Ville Säynäjäkangas 06.02.2025 10:22
Jari Siltala

Koska markkinat valtaa täysin sähköllä toimivat matkailuautot ?
Mitenkä niitä sitten aikanaan verotetaan kun diesel kulkineet on poistuneet verotettavien joukosta ?
No ehkä suurin osa meistä ei silloin ole enää Caravan harrastajia.🌞☀️😎🇫🇮

Ei siinä niin hirmuisen kauan mene. Nyt jo patterisprinterille annetaan 400km range. Matkikset tulee pienenemään aika rajusti. Tämän hetkisessä tilanteessa keskimääräiset 7,5m matkikset ovat kaikki ylipainoisia ja patteriautot on vielä raskaampia. Tulevaisuudessa ajellaan parkkiruutuun mahtuvilla retkeilytyyppisillä kalustoilla.

Veroja keksitään helposti uusia, niin että kokonaiskustannukset eivät pääse loppukäyttäjillä laskemaan.

Markku Hämäläinen 06.02.2025 10:34
Kari Rautiainen

Mitä viemiseen tulee, eli sähkön siirtoon, niin suomi on kyllä ulkomaisten pääomasijoittajien viemää. Saatanan tollot.

Tuo on totta.
Ymmärrän yksityistä sijoittajaa joka ottaa rahat siltä joka eniten maksaa, mutta kun valtiolta myydään kansallisvarallisuutta, on homma kuin housuun kusisi, hetken lämmittää ja sitten palelee.
En ymmärrä Suomen mineraalien myyntiä ulkomaalaisille kaivosyhtiöille, mikä kiire niitä on tyhjentää ale-myynnillä.
Ne voisi jättää jälkipolville jos nykyporukka ei niitä tarvitse tai ole mahdollisuutta kaivaa.
Tilanne on kuin jättäisi rahapussin kadulle ja lapun viereen tästä saa ottaa jos haluttaa

Kari Rautiainen 06.02.2025 11:09

Hallituskausi on määrämittainen. Se pitää saada jollain keinoin näyttämään paremmalta kuin muuten olisi. Sitte voiki arvostella seuraavaa hallitusta jolla ei kohta ole enään mitään myytävää, vaan otettava velkaa.

Toivo Koistinen 07.02.2025 14:29

Nimenoman kaivos teollisuus. Muistu mieleen Siilinjärven lannoitekaivos. Euroopan ainoa, niin senkin omistaa Norjalainen Yara.
Hankkijan mies vuosia sitten kun oli juttua tästä kertoi. Olimme Norjassa Yaran vierana, ja hän piruuttaan kysyi, että kun omistatte Siilinjärven kaivoksen, nin olisiko teillä Norjalaisilla mitää meille myytävää.
Oli naureskellut mies. Eikai mikään valtio omaa omaisuuttaan myy...
Tp

Eero Bruun 07.02.2025 19:54

Jos jotain positiivista näkee, niin Yaran kaivos ja tehdas antaa töitä monelle Siilinjärveläiselle. Syksyllä ajelin sellaista normaalia pientä hiekkatietä siellä päin. Kohta oli edessä liikennevalot keskellä ei mitään. Punaista valot näyttivät ja pysähdyin. Kohta edestä jyristeli pienen talon kokoinen dumpperi. Sen jälkeen kun jatkoin eteen päin niin oikealla näkyi "jättiläismonttu". Sieltä "montun" pohjalta ne dumpperit tulivat.

Toivo Koistinen 08.02.2025 07:22

Juurikin näin, ja jos valtio sen omistaisi, sen tuotto valuisi valtion laariin. Kittilän kultakaivos tuo myös työtä, mutta ne kultatonnit vaan kulkeutuu ulkomaille.
Noh tätä on nyky talouskasvun aika.
Aikanaan Elijärvellä ajoin hetken sitä isoa louhosautoa, mutta enimmin ajelin noita 6 pyörä dumppereita kaivurihomman, ja N.S rekkahomman ohesssa.
Muistu, ku ajelin Elijärvellä dumpperia, niin oli siinä välillä, kun kävin kippamassa ja palailin, kuski ajanut sen oliko 180 tonnisen kaivinkoneen ylös louhokselta, ja viittoili pysähtymään.
Sanoi siellä räjähtää kohta tule tänne kauhan alle suojan. Jukelauta se kauha oli iso, kun sinnen reilusti sopi seisomaan.
En muista paljonko hän sanoi kuutioita sen olevan, mutta kuulemma kun se louhosauto otti muistaaksen yli 80 T lastin, niin ei siinä pikkukapustalla kerkiä sitä laatikkoa ammentamaan täyteen louhosta.
Olivat korjanneet Tervolan konepajassa huulilevyn, ja uusineet kynsikotelot, niin rautaa oli kulunut siihen 1800 kg
Kaikenlaista sattunnu elon taipale tunaroinnin ohessa.
Tp

Sirpa Eskelinen 08.02.2025 16:09

Mitä ihmettä me narisemme ?
Mehän elätämme markkinataloutta, ihan jokainen meistä.

Markkinatalouden ei ole tarkoituskaan pitää huolta ihmisten hyvinvoinnista. Markkinatalouden tarkoitus on pitää huolta markkinoista.

Hyvin on pidetty huolta markkinoista. Muutaman vuoden kuluttua markkinat voivat vieläkin paremmin meidän ihmisten kustannuksella.

Sotateollisuus voi oikein hyvin markkinataloudessa.

Markkinat määräävät miten kukin uskaltaa ajatella, jos uskaltaa.

Sirpa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.