- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu kotimaassa »
- Eroaminen sfc:stä
Eroaminen sfc:stä
Mites onkos meitä muita ? Mulla loppuu 31.08! Jotenkin niin turhalta tuntuu liiton touhut! Ei kosketa yksityistä karavaanaria ollenkaan! Eikä kai ole tarkoituskaan! Mitä tällä tällaisella sit tehdäänkään?
Tuli kai muutama kymmenen vuotta oltua! Hyvä oli lehti!
T: 95240
No, kiertävät karavaanarit ei Sfe: lle ole muutakun maksava jäsen, omat alueet on kaikki kaikessa ja puskaparkit on, ei hyvä.
Jäsenedut, joku hyötyy suurin osa ei, ainut hyvä alennus laivalippuun tietyillä lähdöillä Eckeröllä, toki saman saa nykyisin Eesti Karavan kortilla joten käytän sitä kun paljon tulee matkoja Baltiaan
Olen suht tuore harrastaja. Liityin jäseneksi 3,5 vuotta sitten. Koko ajan olen miettinyt, että enhän minä tästä jäsenyydestä hyödy juuri mitään. Jäsenetuja on joo, mutta enhän minä niitä hyödynnä edes tuon jäsenmaksun vertaa. Ja kaiken lisäksi SFC on sitä mieltä että minun tapani harrastaa on väärä ja pyrkii sitä hankaloittamaan.
Viime keväänä mietin, että en enää jatka jäsenyyttä, mutta jossain mielenhäiriössä kuitenkin maksoin. En tajua miksi. Ensi keväänä se kyllä jää.
Jos SFC olisi aidosti kaikkien karavanaareiden etujärjestö, jatkaisin kyllä. Jos väärän tiedon sijaan jakaisivat oikeaa tietoa puskaparkkeilusta ja jokamiehenoikeuksista tai esim. pyrkisivät edistämään leirintäalueiden ulkopuolisten vesihuoltopalveluiden yleistymistä (mallia vaikka Norjasta ottaen) tai matkaparkkien saamista joka kylään Saksan tai Ranskan tyyliin, niin ilman muuta jatkaisin jäsenenä. Nykyisellään SFC:stä ei ole liikkuvalle karavanaarille hyötyä, enemmänkin haittaa.
Laivalippujen alennukset ovat antaneet jäsenmaksun takaisin vuosikaudet. Traven laivalla on ollut isojakin alennuksia, mua ei siihen paattiin muuten saakkaan.
Toinen tekijä jäsenyydessämme on rutu-yhdistys, siellä on paljon euroopan matkaajia. Liikkuvia vaanareita ei sielläkään liikaa ole.
Asiaa voi ajatella niinkin että pitääkö yhdistyksestä olla taloudellista hyötyä ollenkaan.
20vuoden karaanihommien tauon jälkeen, tuli jotenkin automatic että sfc jäsenyys ja haluan vanhan SFC numeron autoon. noh, tarroja en sitten jostain syystä liimannutkaan ja SFC kuvioista kiinnostaa vain leirintäopas. Ei tuo SFC paikkojen selailu oikein lämmitä, vaunuja sata rivissä ja en sovi siihen joukkoo kyl millään.
leirintäoppaan onneksi voikin ostaa erikseen 20€/vuosi, hyvä niin, tuota paljon käytän. SFC lehdet on ollut myös hyviä mutta ehkä niitä voi ostaa irtokappaleina.
ehkä jätän ensvuoden jäsenyyden uusimatta kyl....
Nunnan nännit, paavin pallit ja johdon kiitos ilman palkankorotusta ovat turhia. Mutta varsinaisesta asiasta. Kun puhutaan yhdistystoiminnasta johon kuuluu kymmeniätuhansia jäseniä ja kuten SFC järjestöstä ja monesta muusta kuten ammattiliitoista et voi edes liittyä suoraan keskusjärjestöön vaan ainoastaan jäsenyhdistyksen kautta. Liikkuville vaanareille on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa MA ja Rutusakki. Mitä etuja ne pystyvät jäsenilleen tarjoamaan on toinen juttu ja tietysti myös se, että haluaa kuulua tiettyyn joukkoon. Siitähän yhdistystoiminnassa aika pitkälle on myös kysymys jos siihen sisältyy joitain etuja niin se on Ok.
Samaa mieltä, että SFC keskusjärjestönä toimii reissaavia vaanareita vastaan ja antaa hätiköityjä lausuntoja miettimättä lopputulosta.
SFC jäsenyhdistysten leirialueet tarjoavat matkaajille kuitenkin huomattavan hintaedun SFC jäsenille.
Mutta Jukka ja Jari, onhan se ilmanmuuta selvää että SFC on jäsentensä asialla. Jäsenillä ei juuri muuta toimintaa ole kun leirintäalueensa. SFC liittokokouksessa jäsenten eli paikallisyhdistysten puuhamiehet äänestää mitä liitolta haluavat ja odottavat. Liittokokousedustajat on niitä kausipaikkalaisia jotka leirintäalueita pyörittää.
Minkä ihmeen takia liitto tekisi mitään puskailijoitten tai muuten kulkevien ei-jäsenten eteen. Työnantaja kun on nuo jäsenyhdistykset. (Eli alle 50% karavaanareista)
Osalla SFC-alueilla saattaa olla jo tilanne, että porukka harmaantuu ja samalla vähenee… mutta, kun jaksetaan harrastaa yhdistystoimintaa, niin pidetään omista eduista huolta… luulin, että uusi toiminnanjohtaja tms saisi vähän uusia tuulia, mut palkkarenki tietää näköjään tehtävänsä.
Me ollaan kai myös ns uusia harrastajia, vasta 5 vuotta takana, mut varsin samaa mieltä monen uuden harrastajan kanssa. Matkailuautoilijoissa on kivaa porukkaa, mut karaoken laulaminen ei ole meidän juttu. Rutusakki taitaa olla vähän sisäänpäin kääntynyt porukka, vaikka Arto onkin fiksu puheenjohtaja, mut jotenkin miellän ed.porukan yhdellä Espanjan alueella talvehtivan yhteisöksi…toki Arto tiesi kertoa, et voi siihen normi palkkatyössä olevatkin liittyä.
Kierämme ulkomailla myös ns suomibaarit kaukaa…
Toki ei me yhdistystä mihinkään tarvita, mut jos maksan jotakin, niin on oikein saada myös jotakin vastinetta. Laivalipuissa toki jotakin vastinetta saamme.
Meille tämän harrastuksen suola on uudet paikat/kokemukset/ihmiset. Tuo kolminaisuus viehättää edelleen…
''Rutusakki taitaa olla vähän sisäänpäin kääntynyt porukka, vaikka Arto onkin fiksu puheenjohtaja, mut jotenkin miellän ed.porukan yhdellä Espanjan alueella talvehtivan yhteisöksi…toki Arto tiesi kertoa, et voi siihen normi palkkatyössä olevatkin liittyä.''
Ei ole yhdellä Espanjan alueella talvehtiva porukka. Itse olen muutaman kerran poikennut Santa Polaan ja siellä on mun kokemusten mukaan reippaasti alle sata rutulaista, alle 50 auto- ja vaunukuntaa. Rutuissa on n. 700 jäsentä, kyllä ne talvehtijat jakaantuvat usealle alueelle. Cabopinossa on porukkaa ja Peniscolassa, useaan paikkaan sakki jakautuu. Portugalissa on iso määrä, taitaa olla Olhãossa isoin porukka.
Ellei tunne ketään se vaikuttaa kuin porukka olisi sisäänhengittävä. Tutut siellä touhuavat keskenään, näinhän se menee tietysti. Hartolan tapaamisissa toisiaan harvakseltaan näkevät ovat innoissaan omista tuttavistaan.
Viime viikonloppuna Hartolassa oli vajaa parisataa autokuntaa, kyllä siellä taajaan sai morjestella vaikka en ole minkään etelän kämppärin asiakaskuntaa.
Olen kuulunut liittoon kohta 40- vuotta. Joskus käynyt mielessä jäsenyydestä poisjäänti. Olinpa parin kuukauden pätkän poiskin, mutta palasin takaisin.
Me kiertelemme Suomea ja Pohjoismaissa aika paljon. Leirintäalueilla, etenkin yhdistysten alueilla, tulee yöpymisiä aika paljon vuoden mittaan, joten jäsenmaksu tulee kuitattua niissä hinnoissa kyllä reilusti takaisi. Ja muutenkin yhdistysten alueet ovat yleensä siistejä ja ystävällinen palvelu ja voi vaihtaa kokemuksia samanhenkisten kanssa.
Tietenkin jos viihtyy vain puskaparkeissa, silloin voi olla että jäsenyys ei kiinnosta.
Yksi asia myös minua pitää liitossa, nimittäin kyllä liiton tiedottaminen on ollut asiallista ja runsastakin.
Joten liitossa ollaan niin kauan kun jalka pysyy kaasulla, vaikka automaatilla ajellaankin.
Tv. Rp
Yksi outo syy, kuten minulla, on jäsenkeskustelujen monivaiheinen seuranta ja niihin kommentointi.
Yleensä vaan kommentoidaan toisten kommentteja. Harva oikeasti keskustelee, eli kysyy jonkun mielipidettä johonkin ja jatkaa siitä sitten. Turhia negaatioheittoja vähän liian paljon kun se oma näkemys ei taho kestää ritiikkiä.
Ne on nuo SFC-alueet vähän kaksipiippuinen juttu. Niiden käyttäminen tosiaan toisi vastinetta rahalle, sen verran kohtuullisia on nuo jäsenhinnat. Mutta eipä ole me vielä ikinä yhdelläkään SFC-alueella käyty. Ei sen takia, ettei voitaisi mennä, kyllä meille kelpaa sekä leirintäalueet, matkaparkit että puskaparkit.
Syy käymättömyyteen on se, että ei me juuri koskaan mennä leirintäalueelle sen takia, että haluttaisiin viettää aikaa siellä leirissä. Leirintäaluellee mennään, jos sen läheisyydessä on jotakin kiinnostavaa eli toimii tukikohtana. Pelkkä leirintäalue itseisarvona ei kiinnosta. Jos halutaan pelkästään viettää aikaa jossain ilman lähiympäristöön tutustumista, kyllä se on sitten ensisijaisesti puskaparkki omassa rauhassa. SFC-alueet on pääosin jossain keskellä ei-mitään, joten eipä ole niihin tullut mentyä. Periaatteen vuoksi ei kuitenkaan jätetä käymättä.
Ja jos tarve on pelkkä yhden yön stoppi siirtymätaipaleella jonnekin, se on sitten matkaparkki tai puskaparkki. Ei siihen leirintäaluetta tarvita, ellei joku osu ihan kohdalle. Ja taas, SFC-alueet on jossain sivummalla yleensä.
Laivalippujen hintaetukin on tässä mainittu. Työssäkäyvälle ei siitäkään oikein ole hyötyö. Työssäkäyvä ihminen menee silloin kun on loma, ei silloin kun on alelähdöt. Aikanaan eläkkeellä voi sitten toimia toisin.
On noissa SFC-alueissa yksi hyvä juttu, saunassa sekä kodassa on hyvät jutut usein.
Toki onhan ne hienosti hoidettuja, ei tarvitse pettyä.
On noissa SFC-alueissa yksi hyvä juttu, saunassa sekä kodassa on hyvät jutut usein.
Toki onhan ne hienosti hoidettuja, ei tarvitse pettyä.
Just näin. Tosin en paljon niissä käy, mutta kuitenkin. Jos menen alueelle niin pyrin kyllä menemään sfc alueelle.
Vähällä käytöllä on kyllä kausipaikkakin. (Suurimman osan vuotta reissussa). Mulla on paikka sfc-riihimäen Lallujärvellä. Hieno mesta. Tosin, suljettu muilta, siksi ei ole luettelossakaan. Ei isäntiä, ei vieraita, ei velvotteita muuta kun maksaa vuosimaksu ja käyttäytyä pelisääntöjen mukaan.
Oulun Sarkarannassa näkyy olevan yö 24 euroa jäseniltä ja 39 euroa muilta. 15 euroa erotus. Pari vuotta sitten yritin Nallikariin. Oli täynnä. Respa ehdotti Sarkarantaa. Ajoin kuitenkin ennestään tutulle alueelle Iihin.
Just näin. Tosin en paljon niissä käy, mutta kuitenkin. Jos menen alueelle niin pyrin kyllä menemään sfc alueelle.
Vähällä käytöllä on kyllä kausipaikkakin. (Suurimman osan vuotta reissussa). Mulla on paikka sfc-riihimäen Lallujärvellä. Hieno mesta. Tosin, suljettu muilta, siksi ei ole luettelossakaan. Ei isäntiä, ei vieraita, ei velvotteita muuta kun maksaa vuosimaksu ja käyttäytyä pelisääntöjen mukaan.
Padasjoella Mainiemessä on yleiset saunat la ja hyvä kota, sekä varsin mukavat kausipaikkalaiset, vaikkei SFC- alue olekkaan…😉
Tää Lallujärvi on siitä kiva ettei vieraspaikkoja ollenkaan. Tänne tullaan omilla puominavaimilla. Tosin saunat on vaan jokapäivä. Kerkeis vaan olemaan enemmän. Vähä kaukanahan tää on, kotoa 10km.
Tää Lallujärvi on siitä kiva ettei vieraspaikkoja ollenkaan. Tänne tullaan omilla puominavaimilla. Tosin saunat on vaan jokapäivä. Kerkeis vaan olemaan enemmän. Vähä kaukanahan tää on, kotoa 10km.
No tämähän sitten vasta sisäänpäin lämpiävä alue onkin.. 🤔
No tämähän sitten vasta sisäänpäin lämpiävä alue onkin.. 🤔
Kuka miten ilmaisee asiaa. Vaikka noinkin kun ei tänne vierailija edes pääse. Ehkä se sillon lämpiää, vaikka sisäänpäinkin.
Ei tää ainoa ole, on muitakin tällasia. Ja ei nää haitaksi kellekään ole, eipä tietenkään kun näistä sivulliset oikeen mitään tiedäkään.
Oulun Sarkarannassa näkyy olevan yö 24 euroa jäseniltä ja 39 euroa muilta. 15 euroa erotus. Pari vuotta sitten yritin Nallikariin. Oli täynnä. Respa ehdotti Sarkarantaa. Ajoin kuitenkin ennestään tutulle alueelle Iihin.
Pikkukorjaus, alue on Rantasarka.
Poliitikot luopuvat uusien matkailuautojen verovapauden poistosta, MUTTA tilalle tulee SFC:n kanssa neuvoteltuaan käyttövoimaveron korotus +500%. Vero on nyt 114,98€, siihen +500%=+575€=yht.698,90€ johon lisätään perusvero 632,18€=vuotuinen maksu yhteensä 1322,05€.Olisin hyväksynyt uusien autojen veronkorotuksen(kenenkään ei ole pakko ostaa uutta autoa),mutta minä köyhä eläkeläinen joka vielä käytän matkailuautoa ainoana autona ympäri vuoden(En voi talviseisottaa) joudun myymään autoni pois ja lopettamaan koko harrastuksen ja VARMASTI myös EROAN sfc;stä jos ja kun tämä korotus toteutuu!!!
Tämä eroaminen on helppoa jättää vain jäsenmaksun maksamatta sillä siitä pääsee. Oliskohan vaunu ja auto yhdistelnä halvempi mahdollisuus ?
Minä en ole SFC:tä tarvinnut kuin tänne kirjoitteluun. Vaunu ja auto hankala. Retkiauto hyvä.
Raktorin perään se vaunu. Nyt on halpaa, vakuutus luokkaa 30€ vuosi eikä käyttövoimaveroa. Ja niitä vaunuja voi laittaa sinne kaks peräkkäin niin jo on tilaa. Eikä tarvii katsastella, ja vaunujen liikennevakuutuskin on jo siinä 30€ mukana.
Reijo Pesonen, just samaa mieltä kaiman kanssa. On mukava keväällä oppaasta katsoa SFC paikat ja suunnata omat matkareitit. Isännät ystävällisesti puuhaavat matkalaiset paikoilleen leirialueille ja onhan ilmainen palvelu ja halvemmat hinnat yöpymisistä. Leirialueen entistäkin siistimmät ja ajanmukaiset. Siksipä mielellään maksetaan jäsenmaksu.
500% korotus? Ja just liityin SFC;n, mun auton käyttövoimavero on ~1000eur, ja nytkö se nousee 5000eur vuodessa? Se siitä sitten.
500% korotus? Ja just liityin SFC;n, mun auton käyttövoimavero on ~1000eur, ja nytkö se nousee 5000eur vuodessa? Se siitä sitten.
Jösses. Jos sulla käyttövoimavero on nyt 1000€, eli n. 30 tonnia painava auto, niin miten se halpenee ?
5.5tn painava auto, vanha; menee painon mukaan, ei päästöjen jne. Tosin näemmä 5 vuoden aikana hinta on tippunut ~1000eurosta ~780eur ja nyt ensi vuonna siis on enää 744eur.
500% korotus 1000eur = 5000eur, jos taas mennään tuolla 744eur niin 500% korotuksella hinta olisi 3720eur; kun ei mulla ole ollut varaa maksaa edes tuota 1000-744eur vuodessa, niin kuulostaa aikamoiselta rosvoukselta ja kohtuuttomalta. Ja kun ajattelin, että veronihan vain tippuu eikä tuo 500% korotus jostain syystä koskisi minua, niin minähän erehdyin; sehän ei ole vielä vain tullut voimaan..
No ilmeisesti ne 2 viikonlopun reissua, jotka on vuodessa tullut tehtyä, on sitten vaihdetta 1 reissuksi per 2.5v jotta pysytään nykyisissä menoissa. Kun tällä yritetään kerätä (vero)tuloja, niin eihän tässä ole tolkun häivää, koska nyt jää sitten ne reissua varten tehtävät ostoksetkin tekemättä, polttoaineet ja kaasut hankkimatta, jne - joista tuli niistäkin veroja, kun reissut jäävät vähempään. Hienoa lyhyt näköisyyttä.
Vuosia huonoja päätöksiä seuranneena ei voi, kuin ihmetellä - että kuinka Suomi valuu kokoajan konkurssia kohden ja syvemmälle upotaan päätöksillä, jotka vain lisäävät ulkomaan kauppaa ja pienentävät liikevaihtoa Suomessa.
Menee ehkä aika paljonkin aiheen vierestä, mutta.....
Suomessa on hirveä tappelu ja vääntäminen aiheesta työttömyys. Sekä myöskin rahasta. Sen sijaan, että myytäisiin valtion (osa)omisteisia yrityksiä, jotka tuottavat tai ehkä tuottavat voittoakin; niitä kannattaisi perustaa rutosti lisää, vaikka pienellä tappiollakin. Yksinkertaistetaan tässä hieman numeroita ja unohdetaan, että nämä ovat eri sarakkeissa, rahaa se kuitenkin lopulta on; olisi se sarakkeessa x tai y.
Tässä esimerkissä työttömyyskorvaus on 1000eur/kk
skenaario1:
100 työtöntä, työttömyys korvaukset 100 * 12000/vuosi = "tappiota" 1 200 000eur.
skenaario2:
yritys, joka tekee vuosittain tappiota 1000eur, työntekijöiden määrä: 100, palkka/työntekijä: 2000eur
tappio: 1000e
Se on 1 199 900eur vähemmän, kuin skenaariossa 1. Nyt kuitenkin unohtui se, että 100 ihmisellä on 2000eur käytettävissä 1000eur sijasta; jolloin heillä on parempi ostovoima ja ostaessahan taas maksetaan alvit. Unohtamatta tuloveroa, maksetaanhan sitä työttömyysturvastakin; mutta nyt he tienaavat tuplasti enemmän, joten sitäkin saadaan enemmän. Joten, kun näistä vähennetään se 1000eur, niin oho; taidettiinkin sittenkin olla voitolla, kun kaikista näistä eri sarakkeista katsotaan, eikä ollakaan niin kapea katseisia....
No juu, asiat ei ehkä ole näin yksinkertaisia. Mutta omaisuuden(yritysten) myyminen kerta rahastus menetelmällä ei ole, kuin tie syvemmälle; kuluja on jatkuvasti ja joka vuosi, ja se millä tienattiin 10 vuotta ennen, kuin joku keksi kaupata sen itärajan toiselle puolelle, kustansi näistä kuluista edes osan - taas kun se kerta rahastus todennäköisesti hassattiin kerralla niin, kuin hankittiinkin :)
Ylipäätään en ymmärrä "rikkaiden veroalea" (en ole tutkinut edes tarkemmin mitä se on, olen vain kuullut tämän nimen), ja pienituloisten köyhentämistä entisestään.
Ajatellaan asiaa näin; ns. rikas, joutuu maksamaan 500eur kuukaudessa enemmän syystä tai toisesta, ja on tietenkin käärmeissään ja kyselee lakimieheltään voiko asialle tehdä jotain; mutta päätyy maksamaan sen- koska hänen tulonsa kuitenkin olivat 18000eur/kk, se 500eur pääasiassa johtaa osakesalkun maltillisempaan kasvuun, ei syytä muutta halvempaan asumiseen tai luopua purjeveneestä. Pienituloiseen, joka saa 2000eur/kk joutuu maksamaan kuukaudessa 70eur; seuraukset ovat katastrofaaliset; koska kaikkien jo tapahtuneiden korotusten(polttoaine, polttoaineen, ruoan ja ihan kaiken hinnan nousu, jne) vyö on jo kiristetty siihen viimeisimpään reikään.
Kaipa se ideaali tilanne sitten on se, että pienituloinen myy museoon kuuluvan karavaani vehkeensä ja lopettaa muutkin harrastuksensa, syö tölkkihernekeittoa joka päivä ja painaa pitkää päivää vuokralla asuessaan pimeässä, ettei sähkö kulu ja muun ajan palvelee parempi tuloista; ongelmaksi tässä vain muodostuu nyt se työttömyyden kasvu. Kyllä mä näen asian siten, että jos teen töitä; mitä tahansa töitä, niin kyllä joskus on oltava leivän päällä makkaraakin. Tai varaa käydä caravan alueella edes pari kertaa vuodessa.......
Ja siis, jos ei ole varaa makkaraan leivän päällä. Tai edes voihin.. Niin siitä ne työttömyys luvut vain kasvavat. Tähän mennessä mikään työ ei olisi ihan niin hauskaa ollut, että olisin sitä ilolla ilmaiseksi tehnyt; tai työssäkäynti kuluja laskeskellessani, jopa siitä päätynyt tietyssä mielessä maksamaan. Todennäköisesti Suomen maassa on aika moni menettänyt motivaationsa töissä käymiseen juuri tämän syyn vuoksi. Tähän mennessä asuntolaina on ollut keino nalkittaa duunari tekemään hommansa vaikka veres lihalla; mutta nykypäivän tuloilla, ilman korkeampaa koulutusta.. Ei tulot riitä, että pankki myöntäisi lainoja, ja hyvä niin; kun ei olisi varaa niitä maksellakaan. Aina on myös se ryhmä, joka ei ole kiinnostunut insinöörin tai kirjanpitäjän hommista- vaan päätyy ihan kouluttautumaan matala palkkaiselle alalle. Eikä se ole väärin, raha ei ole ainoa terve motivaattori jaksamaan; itseasiassa, jos vihaa sitä mitä tekee ja lopulta itseään- mikään raha/palkka ei tule ikinä korvaamaan sitä ja laskuri sille, että lopettaa työnsä on käynnissä, se voi olla huomenna, 20 vuoden päästä tai mitä vain siltä väliltä. Olisiko kuitenkin fiksumpaa, että jokainen tekisi työtä, jossa voisi olla tyytyväinen itseensä eikä jalka koko ajan oven välissä valmiina pikaiseen poistumiseen?
Tämä nyt on tälläistä köyhän ja tyhmän paasausta elämän surkeudesta ja muiden osoittelua sormella, joten ei nyt oteta mitään hernettä nenään vaikka allekirjoittanut kuinka olisi sitä mieltä, että on kärryillä ja omaa näkemystä ;)
En ole kouluttautunut valtion talouteen, enkä etsinyt sen suuremmin faktoja ja yllä mainitut laskelmatkin olivat fiktiivisiä. Ehkä ajatusta voi jalostaa; tai sitten ei..
Lainaan John.F.Kennedyä:
"Älkää kysykö mitä maa voi tehdä teille – kysykää, mitä te voitte tehdä maallenne."
En kysy, mitä SFC voi tehdä suomalaisille matkailijoille, vaan mitä me suomalaiset matkalaijat voimme tehdä toisillemme.
Eskelinen on maksanut joka vuosi jäsenmaksunsa vuoden 1983 alusta lähtien ja minä perhejäsenenä parisenkymmentä vuotta vain siksi, että suomalaiset matkailijat saisivat reissuta tutustumaan kotimaahamme Nuorgamista Hankoniemeen, Uusi-Värtsilästä Tornioon, Kuhmosta Mossalaan , Kilpisjärveltä Imatralle, Kolilta Kokkolaan ja kaikki kivat suomalaiset paikkakunnat keskellä, vaikkapa Posio, Tervo, Toholampi ja Multia jne. unohtamatta reuna-alueelta Helsingin ja Turun.
Sirpa
Tämä eroaminen on helppoa jättää vain jäsenmaksun maksamatta sillä siitä pääsee. Oliskohan vaunu ja auto yhdistelnä halvempi mahdollisuus ?
Noinko on. Onhan se hirveä vaiva samalla kun tällä kirjoittelee käydä irtisanomassa jäsenyytensä asiallisesti jäsensivuilla.
Noinko on. Onhan se hirveä vaiva samalla kun tällä kirjoittelee käydä irtisanomassa jäsenyytensä asiallisesti jäsensivuilla.
Joopa joo ! Minä en henkilökohtaisesti aio erota SFC:stä mutta ne jotka sitä miettivät voivat tosiaan käydä SFC:n sivulla ja tehdä se eikä täällä ruikuttaa .En usko että heitä monikaan jää kaipaamaan !
Vaunu ja auto on edelleen ratkaisu jos veroa vieroksuu !!
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.