BestPark

Juha Tuominen 26.10.2023 10:53

Akaa Toijalan satama, paikkamaksu 15e/vrk. Ei siinä mitään, mutta valosähkö 8e lisämaksu/vrk.
Ei kuulosta kovin kohtuulliselta maksaa yli puolet lisää paikan hinnasta sähköstä.
Tuo 15e paikkamaksun pitäisi sisältää valosähkö, että parkin käyttö olisi edes jotenkin järkevää..
Onko ahneus iskenyt vai mikä lie..

Heikki Ikonen 26.10.2023 12:30

Oisko tuo niin, että tässä realisoituu sähkön infran rakentamisen kulut = liittymis maksu, kaapelointi, kk tariffit, ym. net kulut on vaan jyvitettävä jotennii sähkön käyttäjien kesken + käytetyn energian hinta. H


VALOSÄHKÖ: se on 1A sulkkeesta tulevaa sähköä, maksimissaan 230W kuorma. EI YHTÄÄ YLI, ei voi keittää vettä, kahvia fööätä tai minuutiksi mikro päälle, EI. Mutta käytännössä lähes samat kiinteät kulut kun 10A tai 16A järjestelmän rakentaminen ja ylläpito, siksi Suomessa ei oo 1A sulakkeita (eikä hintaa). 10A sulakkeesta irtoaa käyttöön 2000W kuorma, normi mikro ja kahvin keitin pelaa, lopun aikaa voi vaikka lämmittää sähköllä tai latata patteri auton akkua. (max2300W) kwh x 24 h = pakkas päivänä 48 kwh / vrk. Sähkö energian sisään osto hinta 0.15e - 0.30e/kwh, jos 30 senttiäkään riittää tuulettomana pakkas päivänä (energia+siirto). Sehän tekee 7.20e - 14.40e / vrk. 16A sulakkeelta max 26.40e/vrk. Katettakin pitäis saaja investointien maksamiseksi ja remontti kassaan.
muokattu: 27.10.2023 06:00
Harri Halinen 26.10.2023 14:49

Yrityksen toiminta perustuu tuottoon. Ilman tuottoa edellä mainittuja kuluja ei saisi edelleen maksuun.
Ei karavaanarikaan saa elää toisten kustannuksella.
Liikevoitto kuuluu yritystoimintaan. Jos se kohtuuton, kannattaa purnata.


Kohtuuttomuuskin on kullekin oma määrittely. Liika on liikaa ja kohtuus on liian vähän?
muokattu: 26.10.2023 14:51
Seppo Lokasaari 26.10.2023 18:23
Harri Halinen

Yrityksen toiminta perustuu tuottoon. Ilman tuottoa edellä mainittuja kuluja ei saisi edelleen maksuun.
Ei karavaanarikaan saa elää toisten kustannuksella.
Liikevoitto kuuluu yritystoimintaan. Jos se kohtuuton, kannattaa purnata.

Onko 23€/vrk paljon, kun oot siellä aitojen sisällä, jossa lämmin vessa ja suihku käytössä, sekä kait voit tyhjentää kemsan ja ottaa uutta vettä kulkuneuvoon.
Jokunen euro pitää jäädä myös tälle paikan pitäjälle.
Best parkeissa ei voi mittarilla maksaa sähköä. Äkäslompolossa kun viimeksi oltiin, niin sähkön hinta vrk oli tuota samaa luokkaa, mutta sai myös mittarilla.
Otit kuvan mittarilukemasta mennessä ja lähtiessä = sähkönkäytön hinnaksi tuli vähän alle 3€.

Timo Haapanen 26.10.2023 18:36
Juha Tuominen

Akaa Toijalan satama, paikkamaksu 15e/vrk. Ei siinä mitään, mutta valosähkö 8e lisämaksu/vrk.
Ei kuulosta kovin kohtuulliselta maksaa yli puolet lisää paikan hinnasta sähköstä.
Tuo 15e paikkamaksun pitäisi sisältää valosähkö, että parkin käyttö olisi edes jotenkin järkevää..
Onko ahneus iskenyt vai mikä lie..

Mihin sitä valosähköä tarvitaan yhden yön pysähdyksessä? Kyllä meillä riittää virtaa vaikka katsellaan telkkaria, käytetään mikroa ja lämppäri on päällä koko ajan. Aamulla vielä kahvit invertterillä. Taivaalta ei paneleihin tule apuja näin syksyllä mutta ei yhteen yöhön tarvita mitään.



Seppo Lokasaari 26.10.2023 18:45

No joo se on kyllä totta, että mihin sähköä tarvitsee yhden yön takia?

Mikko Tamminen 26.10.2023 19:38

Aatteleppa että olet ollut pari kolme vuorokautta puskissa ilman verkkovirtaa ja tulet kaupoille voi olla virrat vähissä! Olisin kyllä valmis maksamaan tuon hinnan virrasta ellei muuta latausvaihtoehtoa ole saatavila. Tiedän kyllä että ajamallakin sitä virtaa tulee!

Seppo Lokasaari 26.10.2023 20:23
Seppo Lokasaari

Onko 23€/vrk paljon, kun oot siellä aitojen sisällä, jossa lämmin vessa ja suihku käytössä, sekä kait voit tyhjentää kemsan ja ottaa uutta vettä kulkuneuvoon.
Jokunen euro pitää jäädä myös tälle paikan pitäjälle.
Best parkeissa ei voi mittarilla maksaa sähköä. Äkäslompolossa kun viimeksi oltiin, niin sähkön hinta vrk oli tuota samaa luokkaa, mutta sai myös mittarilla.
Otit kuvan mittarilukemasta mennessä ja lähtiessä = sähkönkäytön hinnaksi tuli vähän alle 3€.

Niinpä, eli mitäpä tuosta jankuttaa, jos tarvitsee sähköä niin siitä maksaa ja tuo kokonaishinta on edullinen.

Harri Halinen 27.10.2023 17:27

Kannattaa miettiä paljollako myisi itse vuorokaudeksi karavaanarille omasta kotitöpselistä. Entä noista muista palveluista, vessasta, vedestä ja hänen jättämistään roskista ja vessajätteistä. Miten tulisi hyvä business, vai pitäisikö tyytyä hyväntekeväisyyteen?

Veli-Pekka Merikallio 28.10.2023 10:22

Mietinpä tuotakin asiaa täällä julkisesti kymmenisen vuotta sitten.

Ei ole multa mitään pois, jos karavaanari oleskelee ilmaiseksi isossa pihassani Päijänteen rantamaisemassa, käytössä sähkö, vesi, sauna ja vene, tarvittaessa fillarit ja muut talosta löytyvät tarvikkeet.

Bisneksenä niin heikkotuottoista, jotta kannattaa antaa ilmaiseksi! Kaikilla hyvä mieli!

Timo Haapanen 28.10.2023 17:13

Mulle on tullut sellainen käsitys etteivät läheskään kaikki vaanarit tiedä kuinka akku riittää. Enkä ole yksin tämän käsityksen kanssa, asiasta on juteltu kokeneiden kavereiden kanssa.

Seppo Suomi 28.10.2023 21:33

Nyt kun tuli puheeksi akun lataaminen ajamalla ,niin kyselisin jos joku todella tietäisi miten tuo Ducaton "älylaturi" toimii käytännössä.
Mielellään ei mutua eikä muutakaan esson baari tietoa.


Tuosta sähkön riittävyydestä sen verran että tiukkaa tekee. Kompressori kaappi, diesel lämmitys ja C-pap tohisee yöllä. Katolta ei tule paljoakaan vaikka 470W panelista pitäisi tulla, mutta kun aurinko ei paista ja älytön laturi on pelleilyä. Ei tartte telkkaria avata, muuten henki loppuu yöllä. Täytyy lähteä etelään kaamosajaksi.
muokattu: 25.11.2023 15:56
Heikki Ikonen 29.10.2023 05:46

Noniin, Finngrid petaa siirto hintojen nostoa, onko se meille oiken ko, vihriät on hurahtaneet sähkön autuaaksi tekevään voimaan. Sitä saa mitä tilaa. :/ H


Pörssi yhtiö Caruna puhemiehenä. Sähkö on meille hyvä renki, mutta nyt se on jo "pehtoori" -> toivottavasti siitä ei tuu koskaa isäntää!
muokattu: 29.10.2023 06:21
Toivo Koistinen 29.10.2023 09:41

"Pörssiyhtiö" caruna siinähän se on vastaus kaikkeen hinnan kiristymiseen, ja se Suomen pörssiyhtiöittäminen jatkuu, ja jatkuu.
Tp

Harri Halinen 29.10.2023 11:02

Yleensä pörssiyhtiöiden johtajat toimivat "orjina" l. palkkatyöläisinä kannustimena erilaiset palkkiot kuukausipalkan lisänä ja paineita lisäävänä usein kovin ehdoin mitoitetut tavoitteet.
Samoin on pienten yritysten tarkoitus tehdä hyvää ja toiminnan jatkumisen mahdollistava tulos.
Ylimitoitettujen tavoitteiden sopimiseen ei ole pakkoa vaan voi lähteä esim. vaikka fyysisiin työsuorituksiin.
Kai sitä omaakin kaivaa mieluummin normaaliin verrattuna tupla-nelinkertaisella nettopalkalla.

Toivo Koistinen 29.10.2023 12:21

Ninhän ne toimii, mutta minä sitä, että miksi valtio kenkkää perus omaisuutensa, pois markkinavoimain kynsiin.
Sähkön siirto esimerkkinä. caruna on siittä esimerkki. Tämäntästä tulee ilmoitus, että on pakko nostaa siirtohintoja, samoin nuo myyntiyhtiöt.
Kyllä Suomen pitäisi omistaa Suomi, eikä pörssiyhtiöt, mutta mitäpä tämä rutina auttaa, se on tämä aika mikä on, jasesiittä.
Leirit hinnottele hintansa, ja asiakas valitsee meneekö, vai ei. Jos pitää sähköä saada, niin aggrekaatti hyrisemään.
Tai ajelee päivän, ja akku täyttyy.
Tp

Harri Halinen 29.10.2023 15:34

Ei pelkkä omistusmaa ratkaise esittämäsi asiaa. Myös itse valtiot osaavat toimiatehottomasti ja sitä kautta mm. hinnat kohoavat ja palvelut heikkenevät.

Toivo Koistinen 29.10.2023 16:54

Nimenomaan. Iso virkamieskunta, ja poliitikkojen avustajakaarti. sitten nuo poliitikkojen suojatyöpaikat, kuten nyt nämä uudet sotekonklaavit, joissa samat poliitikot häärii, kun eduskunnassa, ja kuntien hallinoissa.
Aikanaan läänien hallitukset lakkautettiin, koska katsottiin, että ei kannata päällekkäishallintoa, lääneihin, kun on eduskunta, ja kunnan hallinnot, samalla tuli säästöä
Meilläkin se lapha on kymmenien miljoonien tappiolla, ennekun edes kunnolla käyntiin lähti. Nyt jo sitten kismaa, kun aluehallinnon porukat käy etäkokouksia päällekkäin, kokouspalkkioiden perässä, jotka on kuulemma aikas julmia.
Leikkauksia kansalle, ja samaan aikaan 14000 ansaitseville suurin veroalennus.
Ministeri Purra päästi sammakon suustaan, kun vastasi kysymykseen miksi, että niitä 14000 ansaitsevia on niin vähän, ettei se merkitse mitään valtion rahapolitiikassa, vaan leikakukset pitää kohdistaa isolle osa kansaa.
Ettäsemmosta.
Tp

Vesa Ropponen 19.11.2023 21:51

Ducaton "älylaturi" joka on uusissa Euro 6 koneella varustetuissa toimii todella heikosti. Olenkin asentanut erillisen 80w aurinkopaneelin mppt ohjaimella pelkästään käynnistysakkua varten. Sen huonon latauksen huomaa pimeällä ajettaessa hyvin. Ajovalojen tehokkuus vaihtelee sen mukaan paljonko koneesta otetaan tehoja. Kesällä kun kone on ajettu kuumaksi niin ajon jälkeen sähkötuuletin jää päälle useaksi minuutiksi. Kun asunto osan näyttötaulusta sitten katsoo paljonko on starttiakussa virtaa jäljellä niin ei ole kuin yksi vihreä ledi enää jäljellä. Tämä älylataus systeemi on todella surkea esitys. Nyt aurinkokennoja on katolla 2 kpl. Toinen on tämä starttiakkuja lataava 80w ja toinen hupipuolta lataava 405 w. Hupipuolella oli aiemmin vanhahko 270w. Tällä pärjäsi juuri jos oli aurinkoisia päiviä. Jääkaappi on sähköllä. Nyt tuntuu että sähkö riittää vaikka olisi paikallaan useamman päivän.
Tässä palstalla oli jutuissa arvosteltu "maasähkön" tarpeellisuutta yhden yön pysähdyksille. Sellainen arvostelu on mielestäni täysin turhaa. Jokaisella on omat tarpeensa. Tämä etuteltan puheet säilyy kiinnostavana kun pitäydytään omiin kokemuksiin ja jaetaan sitä tässä palstan välityksellä.

Toivo Koistinen 20.11.2023 07:43

Näissä kirjoituksissa on minusta tullut se esille, että nämä nykyiset uusimmat versiot autoista ei taida oikeen soveltua näihin pohjosen talviolosuhteisiin.
Ei vebastoa, ei lokilämmitystä, kun tietämiskoneet sekoaa asioissaan. Nuyt sitten tuo älylaturi asia, minkä esiin toit.
"Näkyy kehitys kehittyvän kaikilla saroilla liikenteessä."
Tp

Petteri Haverinen 20.11.2023 09:10

Ohjekirja kannattaisi joskus lukea, sillä siinä lukee, että ennen reissuun lähtöä olisi hyvä laittaa matka-auto 24-tunnin ajaksi 230v lataukseen ennen reissuun lähtöä...

Toivo Koistinen 20.11.2023 10:50

Tuo on totta jopa minulla peltikuoressa, koska vebastolämmitys, joita siinä on kaksi, syövät sähköä talvella, niin akut on täynnä lähtiissä.
Tuohan ei ole talvella ilman lisävirtaa monen päivän puska-auto, mutta ei haitannu, koska met ajelemma, ja vain yöksi pysähymmä, ja mieluusti leirille..
Virtapulahan puskassa ei ole talvellakaan koska aggrekaaattihan antaa sähköä.
Mutta miten se moottorin esilämmitys, kun tuntuu kirjoituksissa, ettei onnistu noissa uusissa.
Tp

Heikki Ikonen 20.11.2023 16:29

Onko kukaan kokeillut ilimaantuuko vika valo jos ennen ko lähtee kulun päälle.
"Webastolla 30-60 min. lämmitys, sitten lähtö kahvin keittoon puoleksi tunniksi jotta lämpö tasaantuu kone huoneessa, moottorissa ja pako/imu sarjoissa", sen jäläkiin vasta koskee startti nappiin.
Tilannehan on silloin sama (moottoin näkö kulumasta ) ko minkä tahansa puolen tunnin ajo tauon jäläkeen. ;) H
Levi -28' ei kastu nutukkaat, ei.

Timo Haapanen 20.11.2023 17:03
Vesa Ropponen

Ducaton "älylaturi" joka on uusissa Euro 6 koneella varustetuissa toimii todella heikosti. Olenkin asentanut erillisen 80w aurinkopaneelin mppt ohjaimella pelkästään käynnistysakkua varten. Sen huonon latauksen huomaa pimeällä ajettaessa hyvin. Ajovalojen tehokkuus vaihtelee sen mukaan paljonko koneesta otetaan tehoja. Kesällä kun kone on ajettu kuumaksi niin ajon jälkeen sähkötuuletin jää päälle useaksi minuutiksi. Kun asunto osan näyttötaulusta sitten katsoo paljonko on starttiakussa virtaa jäljellä niin ei ole kuin yksi vihreä ledi enää jäljellä. Tämä älylataus systeemi on todella surkea esitys. Nyt aurinkokennoja on katolla 2 kpl. Toinen on tämä starttiakkuja lataava 80w ja toinen hupipuolta lataava 405 w. Hupipuolella oli aiemmin vanhahko 270w. Tällä pärjäsi juuri jos oli aurinkoisia päiviä. Jääkaappi on sähköllä. Nyt tuntuu että sähkö riittää vaikka olisi paikallaan useamman päivän.
Tässä palstalla oli jutuissa arvosteltu "maasähkön" tarpeellisuutta yhden yön pysähdyksille. Sellainen arvostelu on mielestäni täysin turhaa. Jokaisella on omat tarpeensa. Tämä etuteltan puheet säilyy kiinnostavana kun pitäydytään omiin kokemuksiin ja jaetaan sitä tässä palstan välityksellä.

Minä olen puhunut maasähköstä mutta en arvostelumielessä vaan opiksi. Tuntuu etteivät kaikki ole selvillä autonsa mahdollisuuksista. Itse voin 430 W:n paneleilla olla vaikka kuinka pitkään ilman verkkovirtaa. Tämä toki kesäkeleissä.

Virve Pitkäranta 20.11.2023 17:12
Petteri Haverinen

Ohjekirja kannattaisi joskus lukea, sillä siinä lukee, että ennen reissuun lähtöä olisi hyvä laittaa matka-auto 24-tunnin ajaksi 230v lataukseen ennen reissuun lähtöä...

Siinä ohjekirjas sanotaan myös, ettei sen laturin ole tarkoituskaan ladata kuin se hupiakku, ajoakulle on vain ylläpito.
Jukka P.

Kari Rautiainen 21.11.2023 08:13
Heikki Ikonen

Onko kukaan kokeillut ilimaantuuko vika valo jos ennen ko lähtee kulun päälle.
"Webastolla 30-60 min. lämmitys, sitten lähtö kahvin keittoon puoleksi tunniksi jotta lämpö tasaantuu kone huoneessa, moottorissa ja pako/imu sarjoissa", sen jäläkiin vasta koskee startti nappiin.
Tilannehan on silloin sama (moottoin näkö kulumasta ) ko minkä tahansa puolen tunnin ajo tauon jäläkeen. ;) H
Levi -28' ei kastu nutukkaat, ei.

Kyse on imuilman esilämmityksestä, tai siis sen puutteesta. Käytä autossa virrat päällä hetkeksi, sitte webastolla lämmitys. Sillon se ei mittaa imuilman lämpötilaa enään startissa.

Petteri Haverinen 21.11.2023 10:22
Virve Pitkäranta

Siinä ohjekirjas sanotaan myös, ettei sen laturin ole tarkoituskaan ladata kuin se hupiakku, ajoakulle on vain ylläpito.
Jukka P.

Kyllä ainakin Detskun Pulsessa samalla lataantuu myös ajoakku, siitä kai kyse on ylläpidossa.Tosin ei sillä ole kulutustakaan, kun ollaan paikoillaan…

Virve Pitkäranta 21.11.2023 10:33
Petteri Haverinen

Kyllä ainakin Detskun Pulsessa samalla lataantuu myös ajoakku, siitä kai kyse on ylläpidossa.Tosin ei sillä ole kulutustakaan, kun ollaan paikoillaan…

Sen ylläpidon latausteho on niin pieni ettei se riitä tyhjän akun lataamiseen. Meillä Carado vm.2023
se on lähes koko talven piuhan päässä.
Jukka p.


Siis ohjekirjan mukaan en ole kokeillut käytännössä.
muokattu: 21.11.2023 10:35
Mikko Tamminen 21.11.2023 12:47

Tämä on tämän saitin vitsaus! Aihe oli Best park! Näillä loppupään viesteillä ei ole sen kanssa mitään tekemistä! Harmittaa vaan ihan asiallisia kommentteja mutta vaikea hakea jos itsellä olis tuon esim latauksen kanssa ongelmia! Ei sitä osaisi hakea Best parkin otsikon takaa!
Kannattaisi tehdä oma aloitus kun aikoo aihetta vaihtaa kesken kaiken!

Jukka Rajamäki 21.11.2023 15:24
Mikko Tamminen

Tämä on tämän saitin vitsaus! Aihe oli Best park! Näillä loppupään viesteillä ei ole sen kanssa mitään tekemistä! Harmittaa vaan ihan asiallisia kommentteja mutta vaikea hakea jos itsellä olis tuon esim latauksen kanssa ongelmia! Ei sitä osaisi hakea Best parkin otsikon takaa!
Kannattaisi tehdä oma aloitus kun aikoo aihetta vaihtaa kesken kaiken!

Tai sitten aloituksen otsikointi. Sähkön hinnastahan siinä oli perimmiltään kysymys.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.