- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu kotimaassa »
- Ajokorttiuudistus
Ajokorttiuudistus
Kyllä on aikoihin eletty ! Ajokortissa lukee millaisella vaihteistolla varustetulla
autolla saat ajaa.Nyt näkyy ajotuntien vähentäminen ajotutkinnossa.
Miten sähköautolla ajaminen,millainen korttimerkintä tarvitaan ?
Kun on menty tällaiselle linjalle,niin voitaisiin miettiä,olisiko tarkoituksen
mukaista lisää tarkentaa ajokorttikelpoisuuksia.
Voisiko osalla kansalaisista olla ajolupa vain kesäkelillä ja osalla
ympäri vuoden ? Minusta tämä olisi tarkoituksenmukaista jo liikennetur-
vallisuuden perusteella.Heti kun tulee liukkautta tai lumisadetta,niin "tunarien"
määrä liikenteessä lisääntyy ja turhan paljon onnettomuuksia.Tämä on
selvää osaamattomuutta.Ympärivuoden ajavat ne jotka osaavat,osaamattomat
vain sulan maan aikaan.
I
Vanaha juttu. Jo 4.4.2008 on ollu jo tämä manuaali / automaatti laatikko kortti ehto, ajoin kärry kortin manuaali laatikolla C1E kortin ko laitoin jarrullisen kärryn, saa vetää millä lystää. ;) H
Kyllähän tuo automaatti ehto on ollut pitkään käytössä, en tosin ole varma, onko se liittynyt inssin ajoon.
Minun entisellä työkaverilla on ollut tuo ehto jo 50 vuotta, koska hän on polioinvalidi ja vain toinen jalka toimii kunnolla.
Se on tuo ajokykymittaus hieman hankalaa. Ensinnäi, kun autoa aja ihminen, niin aina on mahollisuus tulla virhearviointi, ja siitä tulevat seuraukset, vaikka olisi hyvä kuski.
Minä olen joitain kilometrejä ajellut, ja pitää myöntää, että olen tehnyt ajovirheitä, jopa niin, että toisen osapuolen toiminta on pelastanut kolarilta
Sitten se liikenneraivo, miten sen kanssa. lehellä oli juttua kun nainen joutui kolariin ilman omaa syytä.
Rekka oli ajanut liki takapuskurissa, ja vilkutellut valoja. (Sitä raskaat tahtoo harrastaa, ja minä olen neuvonut henkilöautokuskia. Kun se on lähes kontissa kiinni, niin paina hieman vasemmalla jarrua, että jarruvalo syttyy. se auttaa)
Hän oli joutunut jarruttamaan suojatien edessä, ja rekka oli tullut päälle. Kuski oli selittänyt, että häntä pisti vihaksi, kun Johanna ei ollut ohitelut edellä ajavia, ja toiseksi, että hänellä oli huono päivä.
Tarkoitan, että on hieman hankalaa lain valvojan katella, kuka sa aja ja millon, ja vielä valvoa se.
Tp
PS
Tuttavan nuori ajeli kortin, niin hän ajoi sen nimenomaan manuaalilla, koska sillon saa ajaa sekä automaattia, ja manuaalia
Nykyäänhän jos aja henkilöautokortin, ei saa ajaa moottoripyörää kuulemma, ja mitä muuta siihen on tullut.
Ei ole tullu kysyttyä, kun mulla on raskaan kortti, niin saisinko ajaa tyhjää linja-autoa. Tosin en sitä tarvi, mutta juolahti.
Vanaha juttu. Jo 4.4.2008 on ollu jo tämä manuaali / automaatti laatikko kortti ehto, ajoin kärry kortin manuaali laatikolla C1E kortin ko laitoin jarrullisen kärryn, saa vetää millä lystää. ;) H
Tuo on Heikki jossain kohtaa matkan varrella muuttunut tuo automaattiehtokuvio korttiluokan korotuksessa. Viime vuonna olin autokoulun penkillä korottamassa ajokorttia ABE-> ABEC1 vankkurin kokonaispainon korotuksen takia.
Ajo-opettaja kysyi haluanko ajaa ajotunnit ja inssin manuaalilla vai automaatilla. Sanoin että manuaalilla, jottei tule automaattiehtoa kortiin. Opettaja sanoi, ettei tule enää, jos sitä ei aiemmassa kortissa ole. Eli jos on manuaaliin oikeuttava B-kortti pohjilla, ei tule korotuksessa enää automaattiehtoa. Ajoin sitten automaatilla, kun oma kalusto vankkuri mukaan lukien on pelkästään automaattivaihteista niin mitä suotta itseään manuaalivaihteilla kiusaamaan tuossakaan tilanteessa. Vaikka onhan se toki aika perusteellisesti selkäytimessä se manuaalivaihteisella ajelu.
Jari, tuossahan on tolkku, nuinhan sen pitää ollakin. Hyvä Trafi. ;) H
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.