- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu kotimaassa »
- 225 euroa päivässä?
225 euroa päivässä?
Näiden sivujen Uutiset ja Tiedotteet -kohdassa on juttu jossa Leirintämatkailujärjestöt oikein patistaa karavaanareita matkailemaan tänä kesänä kotimaassa.
Patistaminen on huono sanavalinta niille joiden aate on oma vapaus, ja oikeus valita kohteet ja reitit.
Artikkelissa tuputetaan taas totena sitä, että karavaanari joka majoituu kotimaisella leirialueella jättää vierailupaikkakunnalleen 225 e/päivä. Uskokoon ken tahtoo.
Kenenkähän etua palvelee se, että tätä harrastusta markkinoidaan noin kalliina.
Tuon 225 euron vuorokausikustannuksen mukaan karavaanarin kulut olisivat:
10 päivän kotimaan matkalla 2 250 euroa.
14 päivän matkalla 3 150 euroa ja
21 päivän eli kolmen viikon matkalla jo 4 725 euroa.
Ei ihme jos puskaparkkeeraus noilla luvuilla alkaa kiinnostaa.
Avataan kuitenkin hieman kulurakennetta matkan peruskulujen osalta.
21 päivän kiertomatka 3000 km, kulutus 11 ltr/100 km ja po-hinta 1,25 e/ltr polttoainekulut n. 400 euroa
21 päivän ruokakulut 500 euroa johon sisältyy jo ravintolaruokailuja (tällöin kuukauden ruokakulu perheessä olisi tasoa 690 e/kk)
20 majoittumista leirialueella a 25 e/yö = 500 euroa jolloin matkan peruskulut yhteensä 1400 euroa.
Vertailun vuoksi 60 päivän Espanjan matkan syyskaudella tekee matkailuautolla 4 000 eurolla, eikä ole pirkka-matka.
Laskelmia on monenlaisia kuten karavaanareitakin. Täss- eiä toinen versio aiheesta:
kahden henkilön ruokakulut á 8,50 (Lidlin valmisruokapakkaus + tykötarpeet) = 17,00 €
kahvittelu ja muut vastaavat (2 henkilöä) á 6,00 = 12,00 €
puskaparkki = 0,00 €
Yhteensä 66,20 kahdelta henkilöltä - ei paha.
Kuluihin voi vaikuttaa paljon omalla käyttäytymisellään. Jos ruokailet kaksi kertaa päivässä laadukkaassa gourmet ravintolassa pitkän kaavan ja ruokajuomien mukaan, hinta on tosiaan eri luokkaa, jos keität kahvisi itse se on taas eri hintaluokkaa. Eli kaikki on jokaisesta itsestään kiinni mitä päivässä kuluttaa tai on kuluttamatta. Ja jos liiton laskelmaa pidetään tilastollisena keskiarvona, se lukeutuu kategoriaan vale, emävale, tilasto.
Kukaanhan ei syö kotonaan,vaan naapurissa.Miksi laskea aina nuo
ruokakulut siihen matkakuluihin,kun kotonakin on syötävä ja keittiöhän kulkee
matkassa mukana.
T.Jyrki
Niin sitä makaa kuin petaa ,sanotaan ja komppaan Raimoa että jos elää ihmisiksi
niin aivan sama onko siellä palmun alla vai Suomessa niillä säästöillä jos reissaa
vaikka siellä Espanjassa ei kivitaloa rakenneta ,minusta.
Mutta kirjoitin tuolla edellä josiitä ulkomaan ja erityisesti Euroopan matkailusta että
ei kaikki ole miltä näyttää ja kuulee mitä tulee kustannuksiin ,kyllä se pitkine siirtymä taipaleiden kustannukset ovat myös merkittävä meno erä samoin leirintä
alueet,kun se puskaparkeeraminen on siellä taas oma asia jo turvallisuuden vuoksi.
Mutta kerran tai kaksi Euroopan keikkaa jaksaa tehdä,minusta ja se riittää kun näkee ja kuulee mitä siellä on,toiset tykkää toiset ei kuten senkin asian olen voinut aistia kun lukeen kertomuksia ulkomaan matkailusta.
Oikeassahan sinä Jyrki olet. On sitä syötävä, oli kotona tai reuisussa.
Tässä vaan kun tuo luku johon verrataan pitää sisällä myös ruokakulut (jättää rahaa) niin ne oli syytä ottaa mukaan myös vertailulaskelmaan. Muuten ne ei siihen kuulu.
Ulkomaanreissuilla ainakin meidän ruokakulut jopa laskee siihen verraten mitä ne on kotona, koska siellä ruoka on sekä kaupassa että ravintolassa on meidän hintoja merkittävästi halvempaa.
Kotipaikan kauppias/yrittäjä jää nuolemaan näppejään kun asiakas on muualla ostoksilla. Tietty reissussa kotimaassakin luultavasti tulee käytyä useammin ulkona syömässä kuin kotona.
Naftanmyyjät ja majoittajat taitavat olla ainoat todelliset hyötyjät.
@timppa
Kyllä se minusta tuntuu suurelta luvulta tuo 225€/päivä Me teimme pidennetyn viikonlopun kotimaan matkan. Lähdimme torstaina ja palasimme maanantaina eli viisi päivää. Ajoimme Espoosta Jyväskylän kautta Kalajoen Hiekkasärkät leirintäalueelle jossa olimme to - su. maksaen 80€ Polttoainetta tankkasimme 255 litraa a' 1,299€/litra eli 331€. Söimme yhden aterian leirintäalueen ravinolassa 64€ kahdella oluella kaksi henkilöä ja kävimme kerran oluella 2x7€. Ennen lähtöä kävin Lidlissä lasku oli 150€ josta suurin kuluerä oli 20 tupakkaaskia. Matkalla kävin viellä kerran ostamassa leipää 5€.
Jos tämä ynnätään tulee matkan aikana kuluiksi 644€ ja jaettuna viidelle päivälle 129€/per päivä
Mutta jos otan auton kaikki kulut per kilometri a' 1€/km ja tuo matka oli 1136km niin johan se maksaakin 290€/päivä muuta noita rahoja ei jätetty matkakohteeseen.
Kyllä se minusta tuntuu suurelta luvulta tuo 225€/päivä Me teimme pidennetyn viikonlopun kotimaan matkan. Lähdimme torstaina ja palasimme maanantaina eli viisi päivää. Ajoimme Espoosta Jyväskylän kautta Kalajoen Hiekkasärkät leirintäalueelle jossa olimme to - su. maksaen 80€ Polttoainetta tankkasimme 255 litraa a' 1,299€/litra eli 331€. Söimme yhden aterian leirintäalueen ravinolassa 64€ kahdella oluella kaksi henkilöä ja kävimme kerran oluella 2x7€. Ennen lähtöä kävin Lidlissä lasku oli 150€ josta suurin kuluerä oli 20 tupakkaaskia. Matkalla kävin viellä kerran ostamassa leipää 5€.
Jos tämä ynnätään tulee matkan aikana kuluiksi 644€ ja jaettuna viidelle päivälle 129€/per päivä
Mutta jos otan auton kaikki kulut per kilometri a' 1€/km ja tuo matka oli 1136km niin johan se maksaakin 290€/päivä muuta noita rahoja ei jätetty matkakohteeseen.
Euroopan reissuilla meillä on mennyt n1000€ viikko, eli 142€ päivä.
Sisältäen laivamatkat hki-tallinna reitillä ja polttoaineet, ruuat, leiskat ym... kulut.
En oikein usko tuohon 225€ per päivä. Viikonlopumatkaan se voisi olla jonkun kalliin ohjelmanumeron kera. Kuukauden lomalla tuo tekee jo 6750€ enkä usko että keskiverto karavaanarilla on yli 12 000€ kuukausitulot että viitsisi tai voisi tuollaisen summan polttaa päivässä jatkuvasti.
Viime talven matka Portugal 155 vrk + Indonesia 28 vrk maksoi 18 400€ mikä tekee per päivä 100,66€ Indonesia osuus tuosta on 4700€ 28 päivää ja 168€ per päivä. Koko matkan aikana on koko ajan syöty ravintolassa Indonesiassa myös asuttu hotellissa
Meillä on mennyt n. 50/päivä +laivat ja naftat. Näin kertoen ei reissun pituus ajallisesti eikä kilometrisesti vaikuta päiväkuluun. Viimeisen etelänmatkan majoitus oli keskimäärin n. 6€/vrk.
@timppa
Matkapäivää koskevat kulut on asia, jota on vaikeaa selvittää, koska jokainen matka on yksilöllinen.
Mutta silloin kun tullaan ulos näin korkealla keskimääärisellä luvulla kun 225 euroa/päivä vahvistetaan samalla mielikuvaa kalliista harrastuksesta.
Samaan aikaan kuitenkin toisella suupielellä puhutaan siitä, että harrastuksen piiriin tulisi saada uusia ja erityisesti nuoria ja lapsiperheitä. Viesti on ristiriitainen.
On turha kuvitella etteikö uudet potentiaalaiset karavaanarit ymmärrä sitä, että kyse on vain ns. välittömistä matkakuluista, jotka ei sisällä matkailuajoneuvon pääoma- eikä kaikkia käyttökuluja.
Kaikkea sitä pitää välttää joka auttaa leimaamaan tämä harrastus elitistiseksi.
Tuossa tiedotteessa nimenomaan korostetaan että 225€ on välittömät kulut paikkakunnalla olemisesta eikä sisällä lainkaan pääomakuluja, veroja huoltoja saati arvon alenemista.
lainaus tiedotteesta:
"Alan rahankäyttötutkimuksen mukaan kotimaisella leirintäalueella majoittuva seurue käyttää rahaa vierailupaikkakunnallaan päivittäin 225 euroa. - Valtaosa leirintämatkailijoiden rahankäytöstä kohdistuu leirintäalueiden ulkopuolelle, elintarvikekauppoihin, matkakohteisiin, kuten huvipuistoihin ja tapahtumiin"
Pääsinhän minä yli tuon kun lisäsin siihen mukaan elinkaari kustannukset kalustosta 290€ per päivä mutta elinkaarikustannukset ei täytä lupausta että "käyttää rahaa vierailupaikkakunnallaan päivittäin 225 euroa."
Onhan tuossa vähän perääkin,kun meidän tyttö oli nyt keväällä perheineen laskettelemassa Levillä niin jo pelkästään hissiliput 2aikuista ja lasta olivat satoja
euroja päivä.
Eli näin niitä euroja menee jos on lapsia,mutta me vahat kääkät työnämme se
töpselin hotellin vapaaana olevaan pistorasiaan,että silleen.
Toisaalta tuossa hinta-arviossa ei taidettu mainita ,ei ainakaan Matin kopiossa
puhutaanko lapsi perheistä vai kahdestaan leirityvistä ihmisistä .
Ymmärrän niin, että tutkimus puhuu keskiarvoluvuista.
Sen ketkä muodostaa liikkuvien karavaanrien pääjoukon näkee kun katsoo vastaantulevia.
Vanhempi pariskunta siinä köröttelee ja lapsiperheitä on vähän ja siihen on monia syytä.
Yksi syy tietenkin on lasten koulunkäynti ja vanhempien loma-ajat, jotka asiat yhtyy vain kesä-elokuun aikana.
Kolmas syy on raha tai paremminkin sen puute. Monet lapsiperheet kokevat huvipuistot ja muut vastaavat kalliina paikkoina, jotka syö perheen lomabudjetista liian paljon. Jotkut puhuu suoraan rosvouksesta.
Joskus tullut seurattua noiden lapsiperheiden arkea leirialueilla ja eipä käy kateeksi äitien osa siinä arjen pyörittämisessä. Monet äidit varmaan pistää kiittimet ristiin kun pääsevät kotioloihin "ihannan virkistävältä" lomamatkalta.
Onko siinä käytetty osin laskelmien pohjana niitä kyselyjä, joita joskus opiskelijat ovat tehneet. Muutaman kerran pysäyttäneet meidätkin, ja kyselleet muun muassa rahan käytöstä.
Ehkä siinä on tullut esiin korostetusti esimerkiksi polttoaine menot. Nekinhän voidaan laskea paikkakunnalle jätettyihin rahoihin.
Onko sitten siihen laskettu ruokauilu aina jossain ruokapaikassa, samoin yöpymiseksi leiri, ja hotelli mallilla. Lisänä jokin lapin lisä tarkoituksena tehdä meidät karavaanit mieluisiksi vieraiksi, paikkakunnille, ja saada yritykset kiinnnostumaan meistä.
Lapissahan on liikkeellä huhua puskissa majailevista, ja paikkoja sotkevista ilmaismajoituksen metsästäjistä, kotona matkaan otettujen eväiden kanssa.
Janhonen puheli lapsiperheiden äidin onnesta matkoilla.
Äidit nyt sattuvat olemaan niittä kodin arkisankareita, joilla se homma onnistuu mennetullen yleensä.
Heillä kotona eläminen on sitä arkipuuhaa, mutta matkoilla siihen on kuitenkin lisänä se reissaamisen hyvä, ja sen riemut, vaika perhearki onkin mukana.
Se on kuitenkin lomaa, ja nykyäänhän nuoret isät osallistuvat askareisiin jopa tiskaamalla.
Muistappa ne ajat kun nuoria oltiin, ja telttahommina, tai senajan vaunuila kellä sihen vara oli. ne meidän vaimopuolet hoitivat ne hommat kesälomareissuilla.
Me miehet joskus harvoin, kun emme osallistuneet hommaan, ja saatoimme jopa, joskus, tosin harvoin, jäädä vaihtaman toisten perheen isien kanssa "pari sanaa " kun äiti hoiti ilta-askareita
Minä aina ihailen nuoria perheen äitejä kuinka he pienten lasten kanssa kulkevat noissa tavaramarkettitaivashelveteissä.
lapsilla on vaikka mitä houkutinta siellä tarjolla alahyllyillä kauppiaan avustuksella aseltettuina, ja siellä käydään melkoisia tahtojen taistoja, kun äidit luovii niiden hyllyjen välissä, ja metsästelee tavaroita kärryyn laittamisen ohessa niitä viikari- ikäisiä vesseleitä samalla.
Hermot kestävät, ja homma tuntuu sujuvan siinä ikäänkuin vasemmalla kädellä.
Miten meilla Matti semmonen mahtaisi onnistua.
Meillehän on suotu nykyään marketeissa ostoskärryn työntöajokortti ilman puheoikeutta päällikön juontaissa tavaraa kärryyn harkintansa mukaan
Toivopoika
Minä vaan rohkenen epäillä edelleen sitä, että miten suuri onnela pienten lasten äideille on reisaaminen matkailuajoneuvolla, ja etenkin silloin kun mies vain "autoilee" ja vaimo vastaa huushollin pyörittämisestä.
Minä uskon siihen minkä monasti pienten lasten väsyneitä äideltä kuulee; On se ihanaa istua valmiisen pöytään ja syödä kerrankin ihan rauhassa.
Kuinkahan monasti juuri noiden pienten lasten äitien matka-anti jää siihen, että tekevät matkalla puutteellisissa ja ahtaisa oloissa sitä mitä tekisivät kotona.
Mutta onhan tässä kehitystä tapahtunut. Ennen takapenkin tappelevat tenavat sai hetkeksi hiljaiseksi heittämällä niille "äänenvaimentajat" joka saattoi olla vaikka rusina-aski.
Nyt lapsilla on sentään jo älykännykät, pelit ja läppärit, joita räpläämällä pysyvät matkan ajan hiljaisina, ja kun perille päästään jaksavat kysyä, "mutsi milloin me syödään".
Tottahan se on, ettei äidin arki lopu, kun vasta sitten, kun lapset eivät tule mukaan reissuun, ja lopulta, kun se juoniteleva ukon kanttura ymmärtää kuolla.
Tosin sitten alakaa se yksinäisyys, joka helepottaa hetkeksi, kun lapset lapsineen käväsevät kerran jouluna kattomassa, ja tarkistamassa perinnön kunnon.
No tämä karrikoiden.
Tuosta tuli ajatus, miksi lapsiperheitä ei matkustele asuntoautoilla niinkään ehkä. Suuremmat perheautot maksavat maltaita, kuten yleensäkin nuo kaikki.
Niin ehkä taloudelliset, syytkin karsivat heidän liittymistä tähän hommaan, ja tuo sinun kertoma äidin arki, joka on hänen onnensa.
Suunataan se lomailu muihin malleihin, taikka paremminkin ei juuri reissata, kun lapset ovat pieniä, kallis asunto, ja elämä alussa, epävarmoina työn aikoina. Ei katsota olevan mahdollisuutta noihin.
Toivopoika
Mutta on karavanariharrastuksessa nuorten perheiden kannalta monia hyviäkin puolia.
Yhtenä keskiesenä pitäisin perheen yhdessä olemista, yhdessä tekemistä, josta uskon lasten erityisesti nauttivat ja vallankin jos se tapahtuu luontevasti heidät huomioiden. Se tuo turvallisuutta lasten elämään.
Joskus näkee niitäkin, jotka vallankin lomalla ostavat rahalla itsellen puhdasta omatuntoa suhteessa lapsiinsa tajuamatta, että ei muutaman viikon lomamatkalla ja kaikenmaailman härpäkkeiltä lapsille ostamalla voi korvata vuoden laiminlyöntejä.
Ja sekin on totta, että kyllä pelkästään "autoilevat isät" on vähentyneet ja vanhemmat jakavat nykyisin perheen yhteisiä töitä niin kotona kun matkallakin entistä tasapuolisemmin ja hyvä niin.
Vielä kun naiset pääsisivät suunnittelemaan matkailuajoneuvojen sisutuksen ja "huonejärjestyksen" niin se olisi varmana hyväksi myös meille miehille.
Ei minusta tuo 225 euroa päivässä nyt mikään tolkuton ole. Jos ajetaan vaikkapa 500 km, pelkkään polttoaineeseen kuluu isolla autolla satanen. Sitten leirintämaksu, pääsymaksut kohteisiin, ruokailut yms.
Mutta joka päivä? Jos ensin ajaa 500 km. ei sinä päivänä taida käydä illalla oikein missään. Kohdepäivänä jää naftan kulutus pienemmäksi.
Kyllä harvassa taitaa olla porukka joka saa 1575 € kulumaan viikossa. Suunnilleen viikko on varmaan aika yleinen matka-aika.
@timppa
Noniin, ehkä se on tutkimus, ja sen tulos, tämä raha. Toiselle satanen on pikkuraha.
Mutta tuo ajatus naiset osana sisustusta sunnittelemaan. Tosin tahtoo olla semmosia bulkkituotteita nuo suuret merkit, mutta ajatus ei ole huono.
Yleensäkkin noiden sisustus suunittelu on aika jäykkään kavaan toteutettu.
Toivopoika
Matti Janhonen
Silloin, kun aloittelin karavaanaraimatkailun on pienten lasten äiti (miten Sinä ?) ja siksikin köyhyyttäni ymmärsin hyväksi matkalutavan jossa voi keittää ruoan perheelleen, pestä lapsen pyllyn ja livahtaa uimapukuun välillä vilvoitellakseen.
Opetin mieheni, lopultakin, osalistumaan tiskaukseen ja muuhunkin kuin autoiluun liittyvään.
(Osaan ajaa autoja, vaihtaa renkaita ja taidan tietää tasauspyörästönkin....)
Nyt vaunuilemme toisella asenteella ja käymme, esim. kylpylälomailemassa sillä toisella asenteella, koska olemme kaksin saatuamme lapsemme huolehtimaan itsestään ja jälkeläisistään.
Kaikki lapsiperheet eivät ole rikkaita; Liekö sekin etätietoa tämän päivän päättäjille....
sirpa
sirpa
Oisko tuo tutkimus tehty markka aikana ja päivitys on tehty vaihtamalla FIM --> €
Kun keskiarvo on 225€ niin monet karavaanarit kuluttaa 300 - 1000€ päivässä. mutta uskoakseni valtaosa alle 100€ päivässä.
Miksi asua matkamökissä jos kerran hotellissa tulee paljon halvemmaksi. Esim. Valtionhotelli Imatra 116€ per yö sis aamiaisen.
Jos päivässä kuluttaa 225€ lomareissulla ,niin meillä ainakin tulis hyvin lyhyt reissu.
Jos päivässä kuluttaa 225€ lomareissulla ,niin meillä ainakin tulis hyvin lyhyt reissu.
Niin, ylimielinen Yliniemi.
SFC: läisten kanssa jutellessa kannattaa varautua "Kahden kerroksen väkeen"
On omistajat, ja on ihmiset, jotka haluavat tavata monella tavalla ajattelevia.
sirpa
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.