SF-Caravan ry pyrkii vaikuttamaan hallituksen veronkorotussuunnitelmiin

SF-Caravan ry pyrkii vaikuttamaan hallituksen veronkorotussuunnitelmiin

20.11.2024

Suomen hallitus on esittänyt eduskunnalle muutettavaksi ajoneuvoverolain 11. pykälän, jossa määritellään ajoneuvon käyttövoimaveron määrä. Hallituksen esityksessä matkailuautojen käyttövoimavero määräytyisi jatkossa muiden M1-luokan henkilöautojen käyttövoimaveroa vastaavalla tavalla. SF-Caravan ry on yhteistyössä Matkailuajoneuvotuojat ry:n ja Suoma ry:n kanssa pyrkinyt vaikuttamaan suunniteltuihin veronkorotuksiin.

Hallituksen esityksessä ajoneuvoverolain muuttamiseksi matkailuautojen käyttövoimavero määräytyisi jatkossa muiden M1-luokan henkilöautojen käyttövoimaveroa vastaavalla tavalla. Tämä tarkoittaisi, että dieselkäyttöisten matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotettaisiin nykyisestä 0,9 sentistä 5,5 senttiin päivältä jokaiselta ajoneuvon kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta. Kaasu- ja sähkökäyttöisten matkailuautojen sekä ladattavien hybridimatkailuautojen käyttövoimavero olisi tätä alhaisempi. Bensiinikäyttöisiltä matkailuautoilta ei edelleenkään kannettaisi käyttövoimaveroa. Lähes kaikki matkailuautot ovat dieselkäyttöisiä. Laki ehdotetaan astuvaksi voimaan 1.1.2025, lakia sovellettaisiin kuitenkin vasta 1.1.2026.

Hallitus esitteli huhtikuussa 2024 kehysriihen tuloksena vuosille 2025–2028 julkisen talouden suunnitelman, johon sisältyi matkailuautoverotuen poistaminen tai vaihtoehtoisesti matkailuautojen käyttövoimaveron korottaminen. Suunnitelmassa tuotiin esille, että verotuen poistaminen vähentäisi ajoneuvojen myyntiä sekä lisääntynyt käytettyjen autojen maahantuonti vähentäisi arvonlisäverokertymää. Verotuen poistamisen vaikutukset verotulojen kertymään ovat suunnitelman mukaan vaikeasti arvioitavissa. Valtiovarainministeri suunnitteli autoverotuksen kiristämisen vaihtoehdoksi matkailuautojen käyttövoimaveronkorotusta, jonka vaikutus verojen tuottolisäykseen olisi heidän laskelmien mukaan varmempi. Ministeriö arveli käyttövoimaveronkorotuksen lisäävän ajoneuvojen liikennekäytöstäpoistoja.

Tähän suunnitelmaan ovat SF-Caravan ry yhteistyössä Matkailuajoneuvotuojat ry:n (MAT) ja Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistyksen Suoma ry:n kanssa pyrkineet monella tavalla vaikuttamaan, jotta suunniteltuja veronkorotuksia ei tehtäisi tai mikäli tehdään, olisivat ne maltillisia ja mahdollistaisivat jatkossakin matkailuautoharrastuksen, ajoneuvojen myynnin ja kotimaanmatkailun.

Määrätietoista vaikuttamistyötä keväästä lähtien

SF-Caravan ry järjesti veronkorotussuunnitelmista jäsenten kuulemistilaisuuden keväällä. Kuulemistilaisuudessa käytiin lävitse kehysriihen suunnitelma ja pohdittiin linjaa, millä tavalla SF-Caravan ry pyrkii vaikuttamaan veronkorotussuunnitelmiin. Tämän linjan mukaisesti SF-Caravan ry on tehnyt edunvalvonnan vaikuttamistyötä. Yhteisenä linjana on ollut – toivomme, että veronkorotuksia ei tehtäisi tai mikäli ne tehdään, ne olisivat maltillisia. Matkailuautojen käyttövoimaveron maltillista korotusta pidetään parempana ratkaisuna autoverotuen poiston sijaan.

Toukokuussa SF-Caravan ry kertoi mielipiteensä veronkorotussuunnitelmista liikenneministeri Lulu Ranteelle. Edunvalvonta- ja vaikuttamistyönä SF-Caravan ry:n, MAT:n ja Suoma ry:n edustajat kävivät kesäkuussa tapaamassa kansanedustaja Matias Marttista, joka on ollut suunnittelemassa kehysriihessä olevia veronkorotuksia. Elokuussa sama ryhmä kävi tapaamassa liikenneministerin erityisavustaja Tuomas Sorsan sekä ja liikenne- ja viestintäministeriön yksikön johtajan Johanna Särkijärven. Lisäksi asiasta on viestitty eri ministeriöihin ja poliitikoille.

Hallitus käsittelee ehdotuksia talousarvioneuvotteluissa eli budjettiriihessä elo-syyskuussa. Valtiovarainministeriölle jätettiin budjettiriiheen asiasta yhteinen lausunto, mikä on julkaistu 5. syyskuuta. Yhteistä lausuntoa tukeva lausunto on julkaistu myös Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:ltä. Päätöksiä asiasta ei ole vielä tehty, joten vaikuttamistyö jatkuu ja yhteisessä rintamassa edeten pyritään parhaaseen mahdolliseen tulokseen.

Hallituksen esitys jatkovalmistelussa

Hallitus jätti esityksen eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain 11 §:n muuttamisesta 3.10. ja se oli eduskunnan käsittelyssä 10.10., josta se lähetettiin jatkovalmisteluun valtiovarainvaliokunnan verojaostolle. SF-Caravan ry sai 15.10. asiantuntijalausuntopyynnön hallituksen esityksestä. Hallituksen esityksessä eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain 11 §:n muuttamisesta ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvoverolakia siten, että matkailuautoilta kannettava ajoneuvoveron käyttövoimavero määräytyisi jatkossa muiden M1-luokan henkilöautojen käyttövoimaveroa vastaavalla tavalla. Matkailuautojen käyttövoimaveroa määrättäessä huomioon otettava ajoneuvon kokonaismassa rajattaisiin kuitenkin muista henkilöautoista poiketen 7 500 kilogrammaan.

SF-Caravan ry vastasi hallituksen esitystä koskevaan lausuntopyyntöön. Lausunto käsittelee käyttövoimaveronkorotusehdotusta monipuolisesti, mutta viestimme on: Käyttövoimaveron määräytyminen M1-luokan henkilöautojen käyttövoimaveroa vastaavalla tavalla on täysin kohtuutonta, eikä mitenkään maltillista, kuten olemme aikaisemmissa lausunnoissa lausuneet. Käyttövoimaveron korotusehdotus 0,9 sentistä 5,5 senttiin on yli 500 %. Ajoneuvon kokonaismassarajaus ei saa olla yli 3 500 kilogrammaa.

 

Lisätietoja ajoneuvoverolakia koskevasta edunvalvontatyöstä antaa SF-Caravan ry:n toiminnanjohtaja Mikko Kivekäs, puh. 03 615 3121, mikko.kivekas@karavaanarit.fi