SF-Caravan ry, Matkailuajoneuvotuojat (MAT) ja Suoma ry jättivät 18.6.2024 yhteisen kantaa ottavan vastauksen valtion hallituksen suunnitelmaan poistaa matkailuautojen autoverotuki asteittain 15 vuoden siirtymäajalla.

SF-Caravan ry, Matkailuajoneuvotuojat (MAT) ja Suoma ry jättivät 18.6.2024 yhteisen kantaa ottavan vastauksen valtion hallituksen suunnitelmaan poistaa matkailuautojen autoverotuki asteittain 15 vuoden siirtymäajalla.

19.6.2024

SF-Caravan ry, Matkailuajoneuvotuojat (MAT) ja Suoma ry jättivät 18.6.2024 yhteisen kantaa ottavan vastauksen valtion hallituksen suunnitelmaan poistaa matkailuautojen autoverotuki asteittain 15 vuoden siirtymäajalla. Vastaus luovutettiin eduskunnassa Matias Marttinille ja Markus Lohelle. Marttinen on kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja ja hän on ollut merkittävässä roolissa kehysriihen valmistelussa ja toimii lähellä pääministeri Petteri Orpoa. Lohi on keskustan varapuheenjohtaja ja toimii mm. Valtionvarainvaliokunnan puheenjohtajana.

SF-Caravanin, MAT:n ja Suoman toimialajärjestöillä on takanaan vaikuttava määrä jäseniä, joka vahvistaa vastauksen painoarvoa. Jatkamme yhteistyössä etujemme valvomista!

Vastaus tiivistetysti:

  • Uusien matkailuautojen myynti 2023 tuotti 17 M€ arvonlisäveroa
  • Leirintämatkailijoiden tuoma liikevaihto on 235 milj. e./v.
  • Leirintämatkailu tuotti verotuloja 87,9 milj. euroa vuonna 2022
  • Matkailuatoilla tehdyillä matkailulla on merkittävä vaikutus kotimaanmatkailuun
  • Matkailuajoneuvojen myynnistä, polttoaineista, käyttövoimaverosta, tarvikekaupasta, huoltotoimista ja vakuutuksista, sekä niiden käyttämisestä leirintä- ja kotimaan matkailuun kertyy valtiolle merkittävä verokertymä
  • Matkailu työllistää Suomessa nelinkertaisesti metsäteollisuuteen verrattuna

Veronkorotuksen arvioidut vaikutukset

  • Ruotsissa vuosina 2018 ja 2019 sekä Tanskassa aiemmin tehdyt verotuen kiristykset aiheuttivat matkailuautojen myynnin voimakkaan laskun (Ruotsissa vuonna 2019 -42,4 %)
  • Uusien matkailuautojen myynnistä kertyvä kokonaisveromäärä laskisi vuonna 2025 noin -1,5 M
  • Veromuutos tukisi ulkomaanmatkailua kotimaanmatkailun sijaan. Tämä vähentäisi kotimaanmatkailun tuottamaa verokertymää.
  • Matkailuajoneuvojen myynnistä, polttoaineista, käyttövoimaverosta, tarvikekaupasta, huoltotoimista ja vakuutuksista, sekä niiden käyttämisestä leirintä- ja kotimaan matkailuun kertyvä kokonaisverokertymä valtiolle vähenisi merkittävästi
  • Vanheneva matkailuautokanta olisi ympäristölle ja turvallisuudella riski
  • Veron seurauksena vähenevä autokanta heikentäisivät Suomen huoltovarmuutta