Elektrolux jääkaappii
Tuomo Huovinen
06.05.2024 14:03
Sprite musketeer vm.1988, jääkaappi ei kylmene tarpeeksi kaasulla, kuinka paljon purettava et saa pois, jotta voi huoltaa. 4 ruuvia otettu irti, mut ei tuu ku vähän matkaa. Palopää piilossa, kun ei oo kun yksi ritilä jääkaapin yläreunan korkeudella ulkoseinässä.
Markku Hämäläinen
06.05.2024 19:50
Ota yleiskuva siitä kaapista jossa se jääkaappi on, ehkä siten saat lisää apuja.
Edellisessä matkailuautossa piti nostaa tiskipöydän taso ylös, koska muuten jääkaapin pakoputkea ei saanut kaapista irti.
Tuomo Huovinen
06.05.2024 20:09
Markku Hämäläinen
06.05.2024 22:15
Nyt kun näen kuvat muisti palaa pätkittäin.
Noissa on yleensä kaasu asennettu kiinteällä metalliputkella jonka saa irti vain nostamalla tuon tiskipöydän ylös.
Siis kaapin irrottaminen ei ole helppo nakki.
Asennutin silloiseen autooni vessan kasettiluukun, joka olisi pitänyt olla polttimen kohdalla, mutta ei osunut siihen.
muokattu: 6.5.2024 22:18
Pasi Sormunen
07.05.2024 12:11
Pikahuoltovinkki:
Tiskipöydän kantta irti, kaasupullosta kaasuhana kiinni. Irroitat tiskipöydän alta jääkaapin palopäähän menevän kaasuputken ja pistät paineilmaa putkeen palopäähän päin. Mahdolliset roskat ja talvisäilytyksen aikana tulleet hämähäkinseitit saa näin nopsasti siivottua häiritsemästä liekkiä.
Yksi huomioitava/tarkistettava juttu on, että vaunun on oltava jotakuinkin vaaterissa, että jääkaapin kylmäaineet lähtevät kiertämään, varsinkin pidemmän käyttötauon jälkeen.
Jos ei auta, niin sitten isompi purku, puhdistus ja huolto.
Tuomo Huovinen
07.05.2024 12:43
Sähköllä toimii hyvin, joten kaasuhuolto edessä.
Timo Haapanen
09.05.2024 11:18
Jos suoraa kaasuputken päähän painaa paineilmaa on iso vaara suuttimen hajoamisesta. Paineilmalla vain leyhytellään polttopään ympäristöä. Luultavasti suutin on tukossa ja se on putsattava.
Ilkka Klemetti
09.05.2024 19:53
Timo HaapanenJos suoraa kaasuputken päähän painaa paineilmaa on iso vaara suuttimen hajoamisesta. Paineilmalla vain leyhytellään polttopään ympäristöä. Luultavasti suutin on tukossa ja se on putsattava.
Joo, ei kaasuputkeen paineilman painaminen paljon mitään auta. Se suuttimen reikä on niin pieni, että en minä sitä enää edes erota ilman suurennuslasia. Ja palopää (poltin) on siitä vielä 10 cm eteenpäin.
Aloitusviestin kaapin huonotoimisuuteen voi olla kaksi syytä.
Poltin on roskainen
Pakoputkesta karisee ruostetta ja hilsettä polttimen päälle ja estää kunnollisen palamisen. Se on irtoroskaa, joka lähtee poltinta paineilmalla puhaltelemalla. Koska tässä tapauksessa vaunun seinässä ei ole alaritilää, voi kokeilla ujuttaa paineilmaletkua pakoputkea pitkin alas lähelle poltinta ja puhallella siitä. Letkun päähän voi laittaa jonkun kappaleen, jossa on letkua pienempi reikä niin puhallusilman nopeus nousee ja puhdistusvaikutus on suurempi. Muuten kaappi on irrotettava ja puhallettava poltin puhtaaksi takakautta. Polttimen puhdistukseen kannattaa miettiä menetelmät ja työvälineet, sillä polttimen puhdistus on tehtävä mieluummin joka vuosi. Mitä vanhempi kaappi sitä useammin roskaa karisee polttimen päälle.
Suutin on tukossa
Kaasuputkesta irtoaa jotakin karstaa ja se valuu alas lähelle suutinta. Kuoppaista tietä rytkytellessä noita muruja saattaa mennä suuttimen reikään ja kaapin teho laskee. Suuttimen kanssa pitää toimia herkin sormin ja nuppineulan kärjellä varovasti avata reikä ennalleen. Se on ohutta peltiä eikä siihen saa tehdä mitään muodonmuutoksia, varsinkaan sen reiän suhteen. Kun kaasuputki on kerran irti, sen voi puhallella roskasta puhtaaksi niin ei tarvitse seuraavaan 10 vuoteen tätä toimenpidettä tehdä. Itse puhdistin suuttimen viime kesänä kun polttimen puhaltelu ei enää auttanut. Jopa rupesi vanha Electrolux taas kylmenemään.
Molemmat yllämainitut viat voi havaita siitä, että täystehon ja puolitehon liekit eivät olennaisesti eroa toisistaan. Kaappi on siis puoliteholla koko ajan.
Tuomo Huovinen
14.05.2024 18:56
Tuollaiset jääkaapissa, puhalsin ja löin takaisin kasaan, saas nähdä auttaako, pieni epäilys on. Ei tarvinnut tiskipöytää purkaa, mut tosi tiukka kolo. Pakoputken mutka piti irroittaa. Ens kerralla ossaa jo purkaa.
Timo Haapanen
14.05.2024 20:51
En menisi edes neulalla suutinta ronkkimaan, puhaltelemalla vain. Varsinkin se tähtimäinen suuttimen reikä on todella herkkä, nythän on käyttöön tullut suorakaiteenmuotoinen. Ja korkeassa kapeassa kaapissa on polttopäässä jossain malleissa kiinteä suoraa metallissa oleva suutin.
Mulla on slim tower automaattikaappi, polttopää on tykkänään erilainen kuin mitä perinteisesti on ollut. Se on juuri em. kiinteällä suuttimella oleva.
Nyt keväällä kaappi ei lähtenyt tohisemaan normaalisti. Oikea tohina on aika voimakas ja kuuluu hyvin vielä metrin päähän. Putsasin suuttimen, alkoi ääntämään normisti. Polttopää on todella helppo irroittaa, tarvitaan 12 mm:n kiintoavain ja ristipäämeisseli, viisi minuuttia ja se on kädessä.
Lähdimme reissuun ja kolme kertaa suutin meni tukkoon muutaman päivän aikana. Mietiskelin asiaa ja lopulta otin putsaukseen n. 25 sentin metalliputken joka johtaa kaasua magneettiventtiililtä polttopäähän. Sen jälkeen ei ollut mitään ongelmaa reissussa.
Varmaankin talven aikana on siihen putkeen jotain ruosteen tapaista hilettä syntynyt. Onneksi tuuletusritilä on aivan kohdalla, puhdistus on helpoin mitä olen nähnyt. Ja se että liekin pienenemisen huomaa jo ennen kuin kaappi lämpenee kun tiesin kuunnella sitä.
Reissussa oli kuumat kelit, 30 ° ylitettiin pari kertaa. Kaapin keskihyllyllä oven lähellä mittari näytti ulkolämpötilasta huolimatta 5-7° koko matkan ajan. Pakastin -15°. Yläritilässä on yksi termostaattiohjattu 90 mm:n hidaskierroksinen äänetön puhallin.
muokattu: 14.5.2024 20:56
Ilari Jämsen
18.05.2024 19:36
Kannattaa vaihtaa magneettiventtiilin ja polttimen välinen teräsputki kupariseen, niin ei ole suutin ruosteesta tukossa joka kevät.
Väärässä paikassa on monessa kaapissa säästetty.
Timo Haapanen
19.05.2024 11:10